23948sdkhjf

Åter Kalmarsundstrafik efter 39 år

Efter ett 39 år långt uppehåll är färjetrafiken över Kalmarsund mellan Färjestaden och Kalmar åter igång med en cykel- och pendlarfärja, danskbyggda katamaranen M/S Dessi, byggd 2006 och modifierad i våras.

Det är med stöd av Trafikverket, Mörbylånga kommun, Kalmar kommun och företagareföreningen i Färjestaden som Ressel Rederi AB nu etablerar en modern färjetrafik i Kalmarsund. I ett treårigt avtal för att ersätta cykelbussen under sommarmånaderna återstartades färjetrafiken lördagen 18 juni 2011 och skall pågå till söndagen 28 augusti 2011.En nyinköpt katamaran-färja, M/S Dessi, byggd 2006 vid varvet Motiva Yacht i Danmark, har under våren anpassats för cykel- och pendeltrafik vid Marincentersyd i Simrishamn. Färjan lastar 118 resenärer i salong och på däck. Den 19,9 m långa och 8 m breda katamaranen har ett djupgående av 1,6 m och drivs av två Iveco-dieslar om 900 hästar. Bogpropeller underlättar manövreringen av fartyget i hamnarna och lämpar sig väl i det grunda Kalmarsund.Under fjolårssommaren tog ca 33 000 cyklister cykelbussen och det är denna resandeström som ligger till grund för trafikunderlagsberäkningen för innevarande års sommarsäsong fram till den 28 augusti.– Inbegripet pendlare och turister räknar vi med att ca 70 000 resenärer korsar sundet i sommar, resonerar Ulla Ressel, VD för Ressel Rederi AB på Maskinistgatan 11 i Påarp.Med sju fartyg bedriver Ressel Rederi AB bedriver gods- och passagerartrafik i Stockholms hamn och skärgård. Med 45 anställda, inklusive säsongsanställda, omsätter rederiet 27 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094