SAS beställer 30 Airbus-plan
Sedan tidigare har SAS deklarerat att flygplanflottan ska harmoniseras. Fr o m 2015 kommer bolagets kort- och medeldistansplan att bestå av två flygplantyper, Airbus A320-familjen i Köpenhamn och Boeing B737 NG i Stockholm och Oslo.Samtliga McDonnell Douglas MD80 på Kastrup kommer, som en övergångslösning, att att ersättas av med inhyrda plan ur Airbus A320-familjen före utgången av 2014. Successivt kommer dessa plan att fr o m 2016 ersättas med de 30 nu beställda Airbus A320neo. Planen förvärvas genom en kombination av leasing och lånefinansiering.I Stockholm fasas samtliga MD80 ut och ersätts med inhyrda Boeing B737 NG före utgången av 2013. Avslutningsvis kommer samtliga Boeing B737 Classic i Oslo att fasas ut och ersättas med inhyrda B373 NG före utgången av 2014.Drivmedelsförbrukning och CO2-utsläpp per tillgänglig passagerar-km reduceras med drygt 20 procent när en MD80 ersätts med en B737 NG eller ett flygplan ur A320-familjen i samma storleksklass. När ett flygplan ur dagens A320-familj ersätts med ett flygplan ur den kommande A320neo-familjen, förväntas en ytterligare reducering av drivmedelsförbrukningen med 15 procentenheter, liksom även därtill hörande CO2-utsläpp per tillgänglig stols-km. Den förbättrade drivmedelsekonomin uppnås bl a genom flygplantypens förbättrade aerodynamik med bl a uppåtvinklade vingören, även kallade sharklets (hajfenor) i vingspetsarna och nyutvecklade jetmotorer.Som drivkälla till de beställda 30 A320neo har SAS specificerat CFM LEAP-X1A jetmotorer från världens störste tillverkare av just sådana drivkällor, därtill SAS störste motorleverantör redan idag. CFM är ett samarbete mllan franska SNECMA (Safran Group) och amerikanska GE Engines (General Electric).Baserat på Airbus listpriser exkluvise mängdrabatter uppgår ordervärdet för de fasta (spikade, alltså exklusive optionerna) leveranserna till ca 18 miljarder kronor. Listpriset för en Airbus A320neo uppges till ca 90 miljoner dollar.