Hector Rail utökar för Stora Enso
Sedan januari 2008 kör Hector Rail cirka 550 000 kubikmeter timmer per år åt Stora Enso, främst från Norge till Stora Ensos bruk i Skoghall och till Billeruds bruk i Grums som Stora Enso förser med råvara. Stora Enso har nu beslutat ge Hector Rail ett utökat förtroende att transportera ytterligare 300 000 kubikmeter, det vill säga en total volym om cirka 850 000 kubikmeter, från och med den 12 december 2011 till och med 31 december 2016.För transporterna åt Stora Enso har Hector Rail ett elektriskt lok och ett diesellok samt cirka 30 stycken fyraxliga timmervagnar i trafik. De befintliga lokresurserna kommer i och med den nya trafiken att utnyttjas mer effektivt samtidigt som systemet tillförs ytterligare drygt 20 stycken fyraxliga timmervagnar. Det utökade avtalet innebär att nya lastningsterminaler tillkommer, som till exempel Torsby och Falköping. I och med detta kommer det av Stora Enso och Korsnäs gemensamt ägda bolaget Trätåg AB ges möjlighet att använda detta avtal. Samtidigt ökar trafiken från de befintliga terminalerna i Norge som sträcker sig upp till Otta och Tynset.- Vi är glada att än en gång få utökat förtroende från en krävande kund, säger Mats Nyblom, vd i Hector Rail. Vi befäster nu vår ställning som den största privata timmertransportören på järnväg med en årsvolym på drygt tre miljoner kubikmeter.Jörgen Olofsson, Transportchef på Stora Enso Skog AB, förklarar att jänrvägstransportenra i bolagets norska systemtåg effektiviserades vid starten med Hector Rail 2008.- Nu tar vi ytterligare ett steg för ökad flexibilitet och effektivitet, dels i Norge men även i delar av våra svenska systemtransporter, säger han.Det nya avtalet är femårigt och ersätter det tidigare där det återstod ett års produktion. Hector Rail räknar med att behöva rekrytera ett antal förare i västra Värmland för detta nya åtagande.