OnRoad får ny IT-plattform
- Cockpit, som vårt nuvarande system är byggt i, har fungerat bra under vår uppstartsperiod men OnRoad har nu kommit till en punkt där vi är så stora, har så många kunder, delägare och underleverantörer som hanterar så många sändningar att vi känner att vi sitter med en IT-lösning som hämmar vår utveckling, säger OnRoads IT-chef Mattias Ljungberg. En viktig parameter i den nya lösningen är att OnRoad själva kommer att ha äganderätt till IT-systemet. - Det skapar en flexibilitet vi inte känner att vi har idag och det kommer även få effekten att vi får lägre kostnader för drift och tredjepartslicenser, säger Mattias Ljungberg. Det nya systemet kommer vara toppmodernt och innebära fler automatfunktioner, vilket i sin tur kommer lätta på arbetsbelastningen för transportledarna. - Det här kommer definitivt innebära konkurrensfördelar för oss mot andra transportörer, säger OnRoads vd Göran Arkler. Det kommer i sin tur betyda att vi kan lägga mer tid på alla våra kunder vilket är ett av våra huvudmål. Man vill minimera all onödig administration. Medlemsföretagen ska inte behöva arbeta direkt in i det nya systemet utan målet är allt ska göras via deras egna system, vilka kommunicerar med OnRoads system för att utbyta order- och statusinformation. Efter att en kundorder skickats från medlemsföretagets system till OnRoad ska planering, prissättning och utskick av produktionsorder, kundfaktura och avräkning ske helt automatiskt. - Det kanske inte låter revolutionerande men man ska komma ihåg att vi har cirka 20 transportörer som alla jobbar i sitt system och att få ihop den integreringen är en av utmaningarna, säger Mattias Ljungberg. Men kraven för den nya IT-miljön stannar inte där. - Vi har en kravspecifikation som är väldigt lång men vi är också mycket måna om att det har ska bli bra, säger Mattias Ljungberg. Vi vill skapa marknadens bästa system och tänker inte nöja oss med mindre.