Noll bomkörning med lagertruckar
Tyske trucktillverkaren Jungheinrichs nya lagertruckadministrativa styrsystem samlar alla interna transportbeställningar och optimerar dem efter vissa principer och regler för att därefter fördela uppdragen till lämpligaste truckar. Systemet administreras alla funktioner för alla gaffeltruckar i lagret och eliminerar onödiga tomkörningar.Körorder utfärdas enligt olika optimeringskriterier, som inkluderar dubbelcykler för att undvika tomkörningar i returkörningen. Med hjälp av algoritmer strävar styrsystemet efter att städse sätta ihop dubbla cykler bestående av transportkörningar i båda körriktningarna. Brådskande körorder behandlas först med hjälp av prioriteringskriteriet. Systemet tilldelar automatiskt en högre prioritet för transportbeställningar som inte har bearbetats under en viss tid.Ett annat optimeringskriterium i Jungheinrichs nya truckstyrsystem är last, lyftstativhöjd oh lyfthöjdsövervakning. För blandade truckflottor garanterar denna funktion att den högsta tillåtna lastkapaciteten och lyftstativ- eller lyfthöjder i den aktuella körningen inte överskrids. Flaskhalsar upptäcks tidigt och undviks genom att använda en funktion i Jungheinrich WMS (Warehouse Management System, dvs lageradministrativt styrsystem), som kontinuerligt ger en översikt över det ögonblicksaktuella utnyttjandet av truckflottan.Balanserat utnyttjande av hela truckflottan kan förkorta rutter och transporttider avsevärt, till gagn för hela materialflödet.I Sverige representeras Jungheinrich AG av dotterföretaget Jungheinrich Svenska AB med huvudkontor i Malmö.