Ny Kalmar-familj tunga truckar
Drivkälla i de nya truckarna, betecknade Kalmar DFC180–250, är Volvos TAD761VE dieselmotor med SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) för rening av avgaserna. Vid 2 200 vpm presterar motorn en effekt av 260 kW medan max vridmoment om 1 180 Nm uppnås vid 1 200 vpm. Motorn uppfyller avgaskraven i Stage IIB/Tier 4i avgasbestämmelser. Till drivlinans transmission har Cargotec valt ZF:s automatlåda 3WG-171 som standardutrustning. För effektivare kylning har kylarens dimensioner uppgraderats och försetts med en integrerad kondenser för max kylningsförmåga.Förarhytten är F-generationens likaså beprövade Spirit Delta-hytt, isolerad och vibrationsdämpande separat avfjädrad från chassiet. Ljudnivån i hytten har genom effektiv isolering reducerats till 109 dB(A) och uppfyller därmed EU-direktiv EN2000/14/EC.Chassiets vridstyva konstruktion motstår deformativa krafter, samtidigt som det uppges bidra till sänkt drivmedelsförbrukning och minimerad däcksförslitning. Avrundad motvikt med ny motorhuvsutformning förbättrar förarens bakåtsikt. Tre olika lyftstativ finns att välja på: duplex, duplex med frilyft samt triplex-frilyft för maximal hanteringsflexbilitet.Konstruktionmässigt har truckarnas formgivning även styrts av önskemålet om enkel underhållstillsyn. En ny drivaxel med kevlarfoder innebär minskat behov av skadliga additiv till smörjningen. Lågtrycks, returflödes hydrauloljefilter, högtrycks-hydrauloljefilter och motorns oljefilter är samtliga lätt åtkomliga från ovan för att förenkla underhållsarbetet.Den nya truckfamiljen premiärvisades på Deutsche Messes CeMAT-mässa i Hannover härförleden.