Källhage Truck lanserar ny Heden
Truckhandelshuset Källhage Truck AB, som ingår i Källhage Industrier AB, introducerar till hösten på den svenska marknaden Heden Power 3000, en diesel/gasoldriven 3,5-tons motviktstruck från danske trucktillverkaren DanTruck-Heden Lifttruck A/S. Försedd med trippelstativ, kortspakar och tygklädd förarstol kommer den att kosta under 300 000 kronor, vilket är mycket truck för pengarna.I modellprogrammet för Heden Power 3000 ingår 2,0–3,5-tons dieseldrivna modeller respektive dito gasoldrivna modeller med elektroniskt styrd gasolmotor och 3-vägskatalysator. Dieselmotorerna levereras av Yanmar, typ 4TNE98 med 3,3 liters slagvolym som presterar 62 hästar vid 2 300 vpm. Gasolmotorn är en 3-liters GM-motor med 75 hästars motoreffekt vid 3 000 vpm. Transmissionen och drivaxeln kommer från Taillift Transmission Group, hydraulpumparna från en japansk OEM-tillverkare samt minispakarna och servostyrningen från danska Danfoss.Förarhytten av egen konstruktion uppfyller skandinavisk standard och förarplatsen är vibrationshämmande gummiupphängd. Ljudnivå i förarens öronhöjd inne i förarhytten är uppmätt till 77 dB(A). Förarstolen från Grammer är justerbar efter förarens individuella vikt. En förhöjd förarhytt kan också fås på beställning, med ett extra utrymme om +80 mm invändigt. Rattstammen är också inställbar och avslutas med en miniratt. Alla funktioner visas på en LCD-bildskärm. Ett defroster-kanalsystem håller fönsterrutorna isfria. Radio är standard. Fönsterrutan uppe i hyttaket är av slagsäker polycarbonat (Lexan), med fri, oinskränkt sikt, alldenstund något skyddsgaller av stål inte erfordras.Lyftstativet är ett duplexstativ om 3 300 mm av frisiktstyp och gaffelarmarnas längd är 1 200 mm. På lyftstativ med frilyft sitter det dubbla frilyftcylindrar. På utsatta ställen är elanslutningarna vattentäta för optimal driftsäkerhet.Underhållsintervallen ligger på 500 driftstimmar.Jämte Heden-truckar marknadsför Källhage Truck AB också truckar från Toyota och från Clark, däribland de nya batteridrivna motviktsfamiljerna GEX20/25/30 med 80 V elsystem respektive GEX 16/18/20s med 48 V elsystem och superelastiska massiva däck. De fyrhjuliga 2 – 3-tonnarna kan fås med luftgummidäck eller superelastiska däck. Truckarna marknadsförs endast med Clark originalspakar.