23948sdkhjf

SweFrame avvisar anklagelser

Som svar på Cargotecs stämning av SweFrame Port Equipment för stöld av intellektuell egendom i Västmanlands tingsrätt avvisar SweFrame anklagelserna att företagets containerlyftok skulle vara baserade på teknisk information från Bromma Conquip.

Upprinnelsen till konflikten går tillbaka till Cargotec-dottern Bromma Conquips aha-upplevelse i samband med en produktlansering på en mässa att samma produkter fanns beskrivna i broschyrer från Asien, där dessa uppgavs vara tillverkade av SweFrame Port Equipment. Produkterna det rörde sig om är elektriska spridarlyftok för singellyft av 40- och 45-fots-containrar i terminalhantering, betecknade Y40-E respektive Y45-E.SweFrame avvisar Cargotecs påstående att dessa lyftok skulle vara identiska kopior av Bromma Conquips andra generationens elektriska lyftok och hänvisar till att även flera andra tillverkare av containerlyftok sedan år tillbaka tillämpat samma tekniska principer och detaljlösningar i sina konstruktioner. Detaljlösningar som SweFrame inte anser kunna betecknas som Bromma Conquip-unika i de produkter som lanserades i fjol juni.Med hänsyn till SweFrames konstruktörers omfattande kunskaper om containerlyftok sedan många år tillbaka – kunskaper som förvärvats under många års arbete vid Bromma Conquip – är SweFrame av den bestämda uppfattningen att företagets konstruktörer knappast skulle vara i behov av olagligt förvärvade konstruktionsritningar från Bromma Conquip. Bland SweFrames ledningspersonal med bakgrund från Bromma Conquip finns VD Lars Karlsson som varit ansvarig för forskning och utveckling (FoU) på sin tidigare arbetsplats. I styrelsen för SweFrame har Johnny Alvarsson varit ägare till Bromma Conquip AB under åren 1989–1999, samt Rolf Tobrand, som varit finanschef (Chief Financial Officer, CFO) vid Bromma Conquip.I sin företagspresentation på företagets hemsida uppger SweFrame Port Equipment AB att företaget knutit till sig några av de mest erfarna lyftoks-specialister i världen, med oöverträffad erfarenhet av att utveckla och driva globala företag inom containerhanteringsbranschen. Teamet bakom SweFrame besitter årtiondens erfarenheter av utveckling, tillverkning, försäljning och underhåll av containerlyftok av spridartyp på den globala marknaden. Teamets medlemmar beskrivs som ha varit delaktiga i att bygga upp ett svenskt lyftoksföretag till en världsmarknadsledare och har konstruerat, sålt och underhållit lejonparten av spridarlyftok till containerkranar som tagits i drift världen runt under de senaste 15 åren.SweFrames strategi är att vara ett företag fokuserat på spridarlyftok, oberoende av någon OEM-tillverkare eller andra aktörer inom containerhanteringsbranschen. På SweFrames nya huvudkontor på Fagerstagatan Spånga, som man flyttade in till i fjol höstas, finns konstruktions- och försäljningsavdelningarna samt företagets administration, medan tillverkning av lyftoken med därtill hörande funtioner är lokaliserad till Västerås, där verkstaden är såväl ISO9001- som ISO14001-certifierad samt behärskar svetsning upp till ISO3824-2-standard.Under det drygt halvtannat år som SweFrame varit igång, har man byggt upp ett agentnät med återförsäljare i Egypten (New Sammco i Alexandria), Indien (Portrucks Equipment Pvt Ltd i Chennai), Italien (MVC SpA i Leini utanför Turin), i Nederländerna och Belgien (Laarhoven Port Equipment i Sint-Oederode), i Sydafrika (Eqstra Heavy Lift i Johannesburg), Sydkorea (Sae-Bong Co Ltd i Seoul), i Storbritannien (Amson Electrical Services) samt för Västafrika (Paterson Simons & Co Ltd i Brighton i Storbritannien). Agentnätet är resultatet av åratal av resor till all världens containerhamnar och –terminaler.Bland SweFrames första kunder kan noteras Maltas Frihamn som köpt just det omtvistade elektriska singellyftoket Y40-E för hanterings av 20–45-fots ISO-containrar med en speciell kontruktion för att aktivera lyftokets teleskoperande funtion och containerknastrens vridning i containrarnas ISO-hörnlådor. Spridaroket kännetecknas av hög lyftkapacitet, låg egenvikt, låg energiförbrukning, bromsfri kraftöverföring samt åtkomlighet i alla teleskoperade lägen, containerknaster befriade från justering av mekanik eller sensorer samt snabb teleskopering av okets längd för hög terminalproduktivitet.Port of Tilbury öster om London har ersatt tidigare lättvikts-spridarok med två lätta ship-to-shore singellift hydrauliska spridarlyftok av typen I-40 för hantering av 20–40-fots ISO-containrar med ISO-containerknaster. I detta fall kombinerar en lättare ramkonstruktion i kombination med komponenter och hydraulik från lyftok för tyngre hantering för att uppnå låg egenvikt i en STS-riktad applikation. Karaktäriseras av hög tillgänglighet, enkelhet och underhållsvänlighet.Cargotecs skadeståndskrav mot SweFrame Port Equipment AB uppgår initialt till 37 miljoner kronor i ersättning för den skada man lidit genom förlust av affärer pga de påstådda kopiorna av Brommas lyftokskonstruktioner, Y40-E och Y45-E. Men hos Cargotec utesluter man inte att skadeståndskraven kan komma att öka, därest man finner fler kopior.Bromma Conquip hamnade hos Cargotec genom att svenske trucktillverkaren Kalmar Industries köpte upp Bromma från Johnny Alvarsson 1999. Kalmar Industries i sin tur förvärvades av finländske MH-utrustningsleverantören Partek, som i sin köptes av likaledes finländska Kone, som avyttrade stora delar av Partek med undantag för Cargotec, som fördelades på Kones ägare. F ö firar Bromma Conquip 50-årsjubileum. För 46 år sedan i tiden, 1965, var Bromma pionjär med teleskoperande containerlyft som kunde ställas om till olika containerlängder. 1970 kom första Twin-Lift-spridaroket för samtidigt lyft av två containrar (20-fotare), och därefter har den ena innovationen efter andra följt från Bromma Conquip AB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125