Slaggtransportör med hög säkerhet
I hård konkurrens med flera asiatiska leverantörer av industriella specialfordon lyckades Ulm-baserade Kamag Transporttechnik GmbH & Co KG säkra en order från indiska stålverket Bhushan Steel Ltd på ett unikt specialfordon för transport och tömning av s k slaggkärl med het, flytande slaggsmälta. Det treaxliga fordonet, ett slags tipptruck, är 13 m långt, 5.5 m brett och 4,3 m högt, samt väger 86 ton. I en speciell lyftarmsställning bär det slaggkärl med rymdvolym från 18–25 m3 och lastvikter om upp till 100 ton.Kamag Typ 2703-100, som tipptrucken betecknas, drivs av en 405 hästars dieselmotor. Dess hydrauliska lastbärande och tippande armar är konstruerade så att det i lyftarmarna hängande slaggkärlets tippningsaxel kommer så långt ut från fordonet som möjligt. Med hjälp av ett ytterligare par tipparmar svängs kärlet runt, så att det når en tömningsvinkel om 180°.Konstruktionsarbetet av denna nya generation av slaggbärande tipptruckar har inriktats på att förse ekipaget med så många säkerhetsdetaljer som möjligt, inte bara för själva transportförloppet utan även för personalen. Föraren informeras om alla förlopp i tippningsprocessen genom en multifunktionell display (bildskärm) i sin förarhytt, och behöver inte lämna den för att övertyga sig om att exempelvis stödbenen är utfällda innan tippningsförloppet tar sin början, eller att alla låsningar av slaggkärlets upphängning för tippningen är bekräftade.Kamags slaggkärlsbärande truckar är i drift i många gjuterier och stålverk världen runt. Den senaste generationen, betecknad 2700-serien, baseras på drygt 40 års erfarenheter. Sedan 2010 har Kamag Transporttechniks specialtransportfordon konstruerats i moduler. Tillsammans med Scheuerle och Nicolas ingår Kamag Transporttechnik GmbH i industrigruppen Transporter Industry International – The TII Group, vars ägare är entreprenören Otto Rettenmaier i Heilbronn.