Jungheinrich talar för litiumjondrift
Jungheinrich AG sticker inte under stol med att litiumjon-batterier i dagsläget är flera gånger dyrare i inköpskostnad än konventionella truckbatterier baserade på bly-syra-teknik, men manar samtidigt truckanvändare att inte stirra sig blinda på inköpskostnaden. Truckbyggaren framhåller dennya batteriteknikens många fördelar, som leder till att man samtidigt slipper en rad kostnader förknippade med konventionella blybatterier. I stället bör man som truckanvändare räkna på alla kostnader för att bilda sig en uppfattning.Bland fördelarna med litiumjon-batteritekniken räknar Jungheinrich upp följande:* Ingen kostnad för att inrätta speciella batteriladdningsrum, som med vanliga batterier, som kräver ventilerade utrymmen för att vädra bort de gaser som bildas vid bly-syra-batteriets laddningsprocess. Litiumjon-batteriet kan laddas var helst det finns ett vägguttag.* Inga personalkostnader för batteriunderhåll, alldenstund litiumjon-batteriet inte kräver något underhåll med vattenpåfyllning i battericellerna etc. Kontrollen av litumjon-batteriets battericeller sköts av Jungheinrichs integrerade batteriövervakning som säkerställer truckens funktion.* Kortare laddningstid. Ett litiumjon-batteri är helt uppladdat inom blott ca 80 minuter. Mellanladdningar, ”skvättladdningar” eller pausladdningar, kan utföras när som helst. Inom en halvtimme uppnås ungefär halva batterikapaciteten. Främjar flexibilitet i utnyttjande av truckparken, även i flerskiftsarbete.* Lägre elräkning. En litiumjon-batteridriven gaffeltruck drar mindre elström, eftersom uppladdningen går fort, tack vare en särskilt för batteriet utvecklad laddare baserad på teknik för högfrekvensladdning.Lägre energiförbrukning. Alldenstund litiumjon-batteriet har högre verkningsgrad, samtidigt som truckens egenvikt reducerats tack vare det lätta batteriet, blir energiförbrukningen betydligt lägre.Säkrare hantering. Truckförare slipper riskerna med att lyfta tunga blybatterier i de fall blybatteriskiftet sker vertikalt med hjälp av telfertravers eller pelarsvängkran. I Jungheinrichs litiumjon-drivna ledlåglyftare EJE 112i väger batteriet blott strax över 14 kg och är inte större än en attachéväska eller dokumentportfölj, med integrerat handtag. Dess smidiga form i kombination med låg vikt gör att ett batteribyte kan ombesörjas manuellt av vem som helst på lagret.EJE 112i väger drygt 150 kg mindre än blybatteridrivna EJE 116, som den baseras på. Litiumjon-trucken väger blott 289 kg inklusive batteri, vilket innebär en viktbantning på drygt 30 procent. Ett mindre och lättare batteri kräver mindre utrymme i trucken, varför den längdmässigt blir mera kompakt än sin blybatteridrivna föregångare. Exklusive gaffel mäter EJE 112i blott 425 mm, vilket är 69 mm kortare än EJE 116:s 494 mm.Jungheinrich EJE 112i uppges vara världens första serietillverkade litiumjon-batteridrivna truck och finns nu till försäljning via Jungheinrichs svenska dotterbolag Jungheinrich Svenska AB i Malmö och Göteborg, bl a.Fotnot: Litiumjon-batterier började användas på 1990-talet och har blivit vanliga i bärbar konsument-elektronik, så som mobiltelefoner, laptops, Ipods m m. Bland fördelarna framhävs att batterierna är avsevärt lättar och har en lägre självurladdningsgrad än andra motsvarande batterityper. De kan ladda mer vid mindre ström och har miljövänliga komponenter.