För säker coils-transport
De specialkonstruerade lastbärarna i system CSS Coil Carrier är också staplingsbara, varför CSS-systemet lämpar sig för säker tätstapling av plåtrullar individuellt åtkomliga. Förvarade i sina CSS-lastbärare är rullarna av stålplåt eller alumium väl skyddade mot yttre åverkan och tryckskador från främmande objekt, som annars kan lämna djupa avtryck i flera varv av den upprullade plåten.Den patenterade CSS-lastbäraren kan transporteras med normal flaklastbil, på järnvägsvagn eller ombord i fartygs lastrum och eliminerar behovet av coilsanpassade specialtrailrar. Den kan också samlastas med annat gods för att öka nyttjandegraden hos transportfordonet. Förvarad i CSS-lastbäraren kräver stålcoils eller rullar av annat material, trådrullar och liknande, inte den surrning och stämpling som annars är nödvändig ur trafiksäkerhetssynvinkel. Ej heller behövs de tunga coils-tråg, som specialtrailar annars är utrustade och vilkas egenvikt om ca 2,8 ton stjäl mycket lastkapacitet.– För tre stålcoils om 5 ton styck väger coils-tråget 2,8 ton, vilket lämnar 2,2 ton fri lastkapacitet hos ekipaget, beskriver Dietmar Kupferschläger, VD för CSS GmbH i Rammelsberg. Det ska jämföras med rullarna individuellt lastade och säkrade i CSS-lastbärarnas 3 x 180 kg, vilket med rullarnas samlade egenvikt om 15 ton lämar en fri lastkapacitet om 4,46 ton.Vid lossningen av coils-lasten erfordras ingen traverskran för att lyfta rullarna vertikalt. Gaffeltunnlar i CSS-lastbärarna gör dem hanterbara med motviktstruck med adekvat lastkapacitet. Dietmar Kupferschläger:– Med CSS Coil Carrier förenklas hanteringen så väldigt mycket genom att en rad tidsödande traditionella arbetsmoment bortfaller, vilket allt sammantaget utövar mindre påverkan på miljön. Genom att göra coils styckegodsfähiga, reduceras omfattningen av tomtransporter/tomreturer.