23948sdkhjf

Green Cargos 2:a kvartal bättre

Ett punktligare Green Cargo blev också lönsammare under 2:a kvartalet 2011 tack vare en generell ökning av godsvolymerna.

Järnvägskoncernens omsättning under 2:a kvartalet innevarande år 2011 uppgick till 1 685 miljoner kronor, att jämföras med 1 569 miljoner under motsvarande tidsperiod i fjol. Rörelseresultatet förbättrades kraftigt, från 22 miljoner under den aktuella tidsperioden i fjol till 59 miljoner kronor under årets 2:a kvartal.94 procent av godstågen nådde kunderna inom den utlovade timmen, vilket innebär en förbättring med 2 procentenheter jämfört med rullande 12-månadersvärde.Generellt ökade Green Cargos godsvolymer under 2:a kvartalet i år. Jämfört med föregående år utgör trafiken för ScandFibre Logistics och Green Cargos intermodala trafik till/från orter i Tyskland de största bidragen till ökningarna.Koncernen tecknade nya avtal till ett värde av strax under 1 miljar kronor, däribland ett förnyat 5-årigt avtal med AFAB om flygdrivmedelstransporter, samt förnyade eller utökade avtal med CargoNet, Dagab, Eka Chemicals, Trätåg, Rexam och ST1 Energy.Green Cargo Logistics tecknade ett 5-årigt avtal med klädkedjan KappAhl avseende konfektionslogistik till KappAhls butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien.Koncernens omsättning under första halvåret uppgick till 3 287 miljoner kronor (3 047 i fjol) och rörelseresultatet blev 30 miljoner kronor, en förbättring med 118 miljoner kronor. Såväl trafiksäkerheten som kvaliteten mätt som punktlighet till kund, har ökat undeer det andra kvartalet.– Det är med säkerhet och kvalitet i grunden som vi blir lönsamma, och det visar sig tydligt under det andra kvartalet, resonerar Mikael Stöhr, VD för Green Cargo.Green Cargos tredjepartslogistik (3PL) fortsätter sin lönsamma expansion och uppges nu vara rikets näst största företag inom 3PL. Ytterligare ett avtal med en stor vinimportör gör dotterbolaget till marknadsledare vad gäller 3PL för segmentet rusdrycker.– Nytecknade avtal för strax under miljarden är förstås glädjande, mend oron på finansmarknaden skapar en viss osäkerhet inför framiden. medger Mikael Stöhr. Vad det kan komma att innebära för oss och våra kunder, är omöjligt att säga idag. Vi följer utvecklingen mycket nära, för att om så erfordras, snabbt kunna anpassa oss till förändringar.Med ca 3 000 anställda omsätter statliga Green Cargo ca 6,2 miljarder på helårsbasis. Företaget äger 67 procenti Hallsbergs Terminal AB och 49 procent i DB Schenker Rail Scandinavia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081