Mobilt labb mäter VW-bilavgaser
Det mobila laboratoriet har i sommar turnerat inom riket och testat runt 100 fordon. Alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden är sms helfordonsgodkända, innebärandes att de ska uppfylla en rad olika direktiv, däribland om avgasernas sammansättning. Idag ska bilarna klara utsläppskraven under minst fem år eller 80 000 km, beroende på vilket som hinner inträffa först. Helfordonsgodkännandet kräver också att varje fordonstillverkare ska utföra stickprov de egna produkterna som är i trafik.Till den änden har Volkswagen satsat på ett mobilt avgaslaboratorium, som turnerar i Europa under 11 månader av året och besparar biltillverkaren besväret och tidsutdräkten det skulle ta att forsla stickprovsbilarna till Volkswagens centrala fabriksanläggningar för avgastest.Syftet med mätningarna är att säkerställa att koncernens fordon uppfyller de fastlagda avgaskraven även efter några års körning. Testverksamheten sköts av tyska ingenjörer, som utgår från en lista med olika fordons- och motorkombinationer, som de får från fabrikerna. Under testerna är även olka fabriksrepresentanter närvarande. Avgaslaboratoriet, som besöker Sverige vart annat år, var på plats vid Volkswagen Group Sveriges huvudkontor i Södertälje under tidsperioden 6 juni–10 juli 2011, under vilken tid runt 100 fordon testades.Fordonen, som testas, lånas bl a från Volkswagen-gruppens tjänstebilsflotta, från dotterbolaget Europcar och från pensionärer, som varit yrkesverksamma inom koncernen. Ibland lånas även kundernas fordon.Testbilarna ska uppfylla särskilda krav. De ska t ex ha rullat minst 15 000 km och regelbundet underhållits på auktoriserad verkstad med de rätta körsträckeintervallen. Bilarna ska också vara i originalskick och får exempelvis inte vara utrustade med extra-strålkastare eller andra fälgar och däck.För att de bilar, som testas, sk ha samma förutsättningar, tankas de med ett s k certifieringsdrivmedel. Därefter körs bilen upp på en s k rullande landsväg i det mobila laboratoriet för att köra en s k Europa-körcykel – New European Driving Cycle (NEDC), för att bilens motor ska komma upp i arbetstemperatur och hinna bekanta sig med certifieringsdrivmedlet.Därefter ställs bilen in i ett rum tempererat mellan +20°C och +30°C. Där lämnas den för att under 12–24 timmar konditioneras, varpå bilen körs upp på den rullande landsvägen för att tillryggalägga en speciell testcykel, under vilken avgasprovet genomförs. Utfallet av testerna diskuteras fortlöpande med ansvariga myndigheter.– Det mobila testlabbet är unikt för vår koncern, försäkrar Mårten Blomroos, testansvarig vid Volkswagen Group Sverige AB. Ingen annan fordonstillverkare har något liknande. Med det mobila laboratoriet får vi en bred uppfattning om hur kvaliteten är på bilbeståndet. Väldigt sällan har vi råkat ut för något avvikande i testerna.