23948sdkhjf

Lufthansa firar flygfraktens 100 år

Idag för 100 år sedan, den 19 augusti 1911, lyfte ett enmotorigt Harlan-plan från Berlin-Johannisthals gräsfält lastat med enbart frakt, en tjock bunt ”Berliner Morgenpost” dagstidningar destinerade till Frankfurt an der Oder. Lufthansa Cargo firar 100-årsjubileet med specialmålad MD-11F. Bl a.

– Flygfrakt stöder och driver vår framgångsrika ekonomi, fastslår dr Christoph Franz, styrelseordförande och VD för moderbolaget Deutsche Lufthansa AG. Speciellt för Tyskland, världens näst största exportland, har en fungerande och effektiv flygfrakttrafik en existentiell betydelse.Flygfrakt har lämnat ett outplånligt avtryck på Lufthansas historia. Det tyska nationella flygbolagets föregångare, Luft Hansa grundat 1926, startade en renodlad flygfraktverksamhet redan två år efter sitt grundande. När det nybildade Lufthansa återupptog tysk luftfart 1955, var det på det klara med att fraktflygningar jämsides med passagerarflygningar skulle på ett avgörande hjälpa till att forma det nya flygbolagets framtid. Följaktligen introducerades fraktflygningar i bolagets inrikes flygtidtabeller redan ett år senare, 1956.1972 var Lufthansa först i världen med att ta helfraktversionen av det då nya jumbojetplanet Boeing B747 i drift, B747-100F. I själva verket var Lufthansa pådrivande för att Boeing skulle våga sig på vågstycket att utveckla en helfraktjumbo med uppfällbar nos för smidigare och snabbare lastning/lossning av enhetslastat gods. En av de mest energiska i detta pionjärarbete var Lufthansas fraktchef Hans Hellmut Klumpp.Under de 100 år som gått sedan Harlan-planets första fraktflygning 19 augusti 1911, har flygfraktbranschen utvecklats till en framgångsrik global näringsverksamhet, med hundratusentals anställda. Vid Lufthansa Cargo arbetar runt 4 500 med flygfrakt, varav majoriteten är stationerade vid Lufthansas huvudbas Frankfurt am Mains flygplats.– Vi avser att göra avtryck i den internationella flygfrakten även i framtiden och fortsätta skriva vår success-story, försäkrar Karl Ulrich Garnadt, styrelseordförande och VD för Lufthansa Cargo AG. Dock är vi inte utan utmaningar och problem. Ett sådant är ett eventuellt nattflygförbud vid Tysklands viktigaste flygplats Frankfurt. Ska företag våga göra kraftiga investeringar i infrastruktur och moderna, effektiva flygplan, måste de få åtnjuta trygghet i sin framtida verksamhetsplanering.Deutsche Lufthansa AG och Lufthansa Cargo AG firar flygfraktens 100-årsjubileum med en rad olika event, bl a i form av logistik- och mobilitetskonferenser, utställningar på nätet, www.100yearsaircargo.com , och på facebook, www.facebook.com/100yearsaircargo, samt genom att måla ett av sina 18 helfraktjumboplan, en McDonnell-Douglas MD-11F, i ett speciellt jubileums-målningsschema, med jättestora illustrationer från det tyska fraktflygets skilda historiska epoker. Den specialdekorerade MD-11:an kommer att vara en flygande ambassadör för 100-årsjubileet på många av de destinationsflygplatser Lufthansa Cargo trafikerar världen runt idag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08