23948sdkhjf

Air Berlin reducerar ruttnät

För att reducera överkapacitet gör sig Air Berlin av med åtta flygplan samt lägger ned ett antal flyglinjer respektive reducerar turtäthet.

Skatter och höga drivmedelspriser anges som det främsta skälet till Air Berlins kraftiga neddragning av nuvarande kapaciteten med dryga miljonen säten under senare hälften av innevarande år. Flygbolagets VD Joachim Hunold uppmanar den federala regeringen i Berlin att avskaffa flygskatten snarast möjligt.Bl a upphör Air Berlin att trafikera Münster/Osnabrück–London, Hannover–London och Paderborn–London/Manchester. Vidare upphör flygbolaget att trafikera Frankfurt och Hamburg–Neapel, Stuttgart–Sankt Petersburg, München–Kairo samt Düsseldorf–Paris.De politiska oroligheterna i Nordafrika har slagit hårt mot Air Berlins trafik, och veckor i sträck har passagerarunderlaget till Egypten bara uteblivit, varför flygbolagets avgångar inställts. Under normala omständigheter har Air Berlin genomfort runt 80 avgångar i veckan på denna destination. Trafiknedgången på Nordafrika har vållat Air Berlin förluster i storleksordningen 20 miljoner euro under andra kvartalet i år.I enlighet med Air Berlins restruktureringsprogram Shape and Size kommer flygbolaget att hädanefter koncentrera sig på sina framgångsrika flygnav i Berlin, Düsseldorf, Wien och Palma de Mallorca, och överge en del regionala flygplatser. Med vintertidtabellen kommer Air Berlin att utöka antalet avgångar från sitt flygnav i Wien till bl a destinationer i Östeuropa.Nästa år är det planerat att Air Berlin ska ansluta sig till flygbolagsalliansen Oneworld, där bl a Finnair, ungerska Malev, spanska Iberia och British Airways ingår. Bland utomeuropeiska Oneworld-medlemsbolag märks Japan Airlince och Hong Kongs stolthet Cathay Pacific Airways, LAN Chile, Royal Jordanian, australiska Qantas och American Airlines.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063