Edia EM ny eltruck från Mitsubishi
Den nya truckfamiljen Edia EM batteridrivna tre-och fyrhjulingar omfattar fem lyftkapaciteter: 1,3 – 1,5 – 1,6 – 1,8 – 2,0 ton på 500 mm tp-avstånd. Truckarna kännetecknas av smidig, tyst och höggradigt följsam elektrisk styrning för minimal energiförbrukning, parad med användarvänlig hydraulik för bekvämt handhavande och manövrering. Generöst med utrymme för föraren, truckens kompakta yttermått till trots, förarkomfort, intuitivt lokaliserade reglage, lätt åtkomlighet och god sikt i alla riktningar ingår i konstruktionen.En rad säkerhetsegenskaper låter föraren koncentrera sig helt och fullt på materialhanteringsuppgifterna. Förarplatsens ErgoCentric-utformning tillförsäkrar gott om fotutrymme på ett förargolv utan uppstickande, störande hinder. Insteget till förarplatsen är exceptionellt stort, med ett djupt fotsteg och bekvämt lokaliserad instegsledstång. Midiratten med s k FeatherTouch-känsla optimerar manövreringen genom precis synkronisering och rätta motståndet i rörelserna.Flerfunktions-färgbildskärmen med tillräcklig lyskraft även i starkt solsken håller föraren uppdaterad om en rad funktionsparametrar hos trucken, uppgifter om prestanda, ”hälsotillstånd” och anvisningar om uppdykande fel i systemen, liksom även aktuell programmering av prestandanivå.Som option (tillval) kan väljas fingertoppskänsliga minispakar längst ut i höger armstöd, i stället för de konventionella hydraulfunktionsspakarna. Valet och sammansättningar av drivkomponenter reducerar den i förarens öronhöjd uppmätta ljudnivån till blott 66 dB(A) hos de trehjuliga modellerna, respektive 67 dB(A) för de fyrhjuliga modellerna, vilket förstås är extremt tystgående.Som alternativ till störtskyddsbågen kan trucken förses med VersaCab fabriksmonterad förarhytt med olika nivåer av sofistikering, från blott front- och bakruta plus upprullningsbara PVC-gardiner på sidorna, till helt omslutande förarhytt med sidodörrar av stål och hyttvärme eller luftkonditionering (AC).Chassiets låga tyngdpunkt tillförsäkrar trucken en hög restkapacitet. Lyftstativet av frisiktstyp finns i utförande simplex, duplex och triplex. Lyftstativen uppges ha minimalt svaj (fjädring i vertikalerna) och minimala vibrationer för god laststabilitet och förarkomfort även på ojämnt körunderlag.Nomalt regenerativt motorbromsad har trucken även skivbromsar i oljebad, s k våta bromsar, för föraraktiv inbromsning, som inte ger upphov till några partikelutsläpp från bromsbacksbeläggningar. En elektroniskt styrd parkeringsbroms aktiveras automatiskt så fort föraren lämnar sin förarstol, men kan givetvis aktiveras även manuellt medelst knapptryck. Ingår i Mitsubishis Integrated Presence System 2 (IPS2), som också inkluderar spärrning av alla hydrauliska arbetsfunktioner (lyft, tilt etc) hos lyftstativt när föraren inte är på plats, samt ett säkerhetsbälte med blinkande varningslampa om det inte används när föraren är på plats i hytten. Den automatiska handbromsen har också en larmfunktion.Vid start i motlut finns en säkerhetsfunktion som förhindrar trucken att rulla bakåt i startögonblicket. Vid kurvtagning i snäva svängar sänks truckens hastighet automatiskt som skydd mot vältning pga överhastighetens centrifugalkrafter.Som tillval erbjuds automatiskt horisontallägesintag av gaffeln, PIN-kod för att kunna starta trucken, laserstrålsndikation av gaffelspetsarnas nivå i höjdled, lastviktsindikator och överlastlarm. För att arbete i fryshus Klass II –35°C finns en anpassningssats.Den nya truckfamiljens namn Edia är en sammandragning av The Electrical Diamond, syftande på Mitsubishis välkända logotyp med tre romboidformade diamanter formandes en samfälld triangel.Mitsubishi Forklift Trucks representeras i Sverige av Stenborgs Truckar AB i Järfälla (Stäket).