”Drift och underhåll är av avgörande betydelse”
Huvudpunkter i remissyttrandet är: • Analysen i utredningen är riktig och bör ligga till grund för skyndsamma beslut av regering och riksdag samt inom Trafikverket om ökade resurser.• Drift och underhåll är av avgörande betydelse för effektiva och tillförlitliga transporter. Bra fokus på förebyggande underhåll. • Fokus måste nu läggas på genomförandet av de åtgärder som identifierats av Kapacitetsutredningen och i tidigare utredningar.• Alternativet C4 med ökade investeringar, drift och underhåll utöver tidigare beslutad plan på brutto drygt 38 miljarder under perioden 2012-2021 bör genomföras. Det är den lägsta godtagbara miniminivån vad gäller kvaliteten på den svenska järnvägsinfrastrukturen. Av detta belopp bedömer Trafikverket att nästan 11 miljarder kan finansieras genom effektiviseringar vilket ger ett återstående finansieringsbehov på totalt drygt 27 miljarder kr för åren 2012-2021. • Det behövs både närtidssatsningar med fokus på ett snabbt genomförande och långsiktigainsatser för systematiska kvalitetshöjningar.• Betydelsen av drift, underhåll och investeringar för en fortsatt positiv utveckling av svensk ekonomi och ökad konkurrenskraft bör tydligt understrykas i Kapacitetsutredningen.• Som komplement behövs en särskild investeringspott för marknadsanpassningar inom Trafikverket tillgänglig redan från 2012 och under hela planperioden till och med år 2021.• Styrmedel som differentiering av avgifter är acceptabla. Dock bör regeringen ompröva beslutet om att mer än tredubbla banavgifterna under planperioden.• Frågan om kraftigt höjda banavgifter måste sättas in i ett bredare perspektiv där effekter av de samlade höjningarna av olika avgifter för näringslivets konkurrenskraft och antagna miljö- och klimatmål inkluderas.• Behovet av ökad järnvägskapacitet till följd av de nya utsläppsreglerna för svavel från IMO bör analyseras av Kapacitetsutredningen. Trafikverket bör utreda vilka järnvägsstråk som har kapacitet att ta emot gods som tidigare gått på sjövägen. • Stråkperspektivet i utredningen bör förstärkas. Tre centrala godsstråk som har högsta prioritet bör i sin helhet slutförs tidigt under planperioden: Dubbelspår Hallsberg – Mjölby för ökad kapacitet på hela det sammanhängande godsstråket genom Bergslagen, investeringar för ökad bärighet och kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern samt dubbelspår på Hamnbanan och ny Marieholmsbro till Göteborgs Hamn.• Viktiga godsstråk måste ha hög kapacitet, tillgänglighet och framkomlighet med möjlighet att köra tyngre, längre och bredare tåg för effektiva transporter.• Högre axellast på viktiga godsstråk - 25 ton - är ingen slutpunkt utan ett etappmål mot ännu högre tågvikter (STAX 30 och lastprofil C).• Aktuell forskning visar att möjligheterna är stora att öka kapaciteten och effektiviteten på det svenska järnvägsnätet. Ökade tåglängder än 750 meter och lastprofil C.