23948sdkhjf

Genombrott för Cargotecs RTG i Kina

Finländske hanteringshjälpmedelstillverkaren Cargotec Oyj har fått en genombrottsorder på Kalmar E-One2 RTG-kranar (Rubber-Tyred Gantry cranes, dvs gummihjulsburna portalkranar) från kinesiska Jinjiang Pacific Ports Development (JPPDC).

De två beställda Kalmar E-One2 RTG-kranarna ska levereras i maj 2012 till Weitou Port i provinsen Fujian i Folkrepubliken Kina för stapling av containrar en-över-fem-högt, samt spänna över sex rader av containrar + körväg. Lyftkapaciteten uppgår till 41 ton. Kalmar-RTGéerna är helelektriskt drivna.Moderbolaget till Jinjiang Pacific Ports Development, Cosco Pacific, är i färd med att bygga ut containerterminalen i Weitous hamn i en andra utbyggnadsfas för att öka terminalens hanteringskapacitet (containerflöde) till att hålla jämna steg med den för närvarande starka tillväxt som råder. Redan nästa år beräknas genomströmningen av containrar ha nått 400 000 TEU, en siffra som förväntas öka till 800 000 TEU när den andra utbyggnadsfasen av terminalen genomförts och driftsatts till 2015.– Kina är en nyckelmarknad för oss, men det här är den första RTG-ordern som vi fått på fem år, redogör Dennis Lue, ansvarig för affärsområde Hamnkranar Asien vid Cargotec Oyj. Att vi säkrade ordern i skoningslös konkurrens med såväl kinesiska som utom-kinesiska tillverkare utgör ett kvitto på att våra RTG:éer har blivit konkurrenskraftiga till följd av våra ansträngningar den senaste tiden att leverera avancerad teknologi till ett rimligt pris.Sedan tidigare har JPPCD erfarenhet av Cargotec-tillverkad hanteringsutrustning genom köpet av ett antal Kalmar teleskopbomtruckar (reachstackers) för hantering av containrar på terminalens landsida. Dennis Lue:– Med utgångspunkt från vårt kontor i Hong Kong har vi etablerat goda relationer till denna kund (JPPCD), vars erfarenheter från våra Kalmar teleskopbomtruckar har förstärkt vårt goda anseende som leverantör av kvalitet och tillförlitlighet. Ytterligare faktorer som bidrog till att kunden valde Kalmar RTG:éer var den låga drivmedelsförbrukningen, låga underhållskostnader och en totalt sett låg livscykelkostnad för E-One2-konstruktionen.Enligt Dewry Shipping Consultants rangordning är Cosco Pacific, som äger 80 procent av aktierna i JPPDC, världens femte störste containerterminaloperatör. Förutom ett pärlband av inhemska containerterminaler i Bohai Rim, Yangtzes floddelta, Pärlflodens floddelta och längs Kinas sydöstra kustregioner, har Cosco Pacific investerat i terminaler också i Singapore, i Antwerpen, Port Said och Pireus. Från att ha bedrivit containerterminalhantering med endast två kajlängder har företaget expanderat till idag 145 kajlängder, över vilka en samlad årligt genomströmning av 48,5 miljoner TEU containerrörelser äger rum.Cargotec har under senare år investerat kraftigt i en monteringsfabrik i Lingang nära Shanghai, strategiskt belägen invid Yang Shan hamnutvecklingsprojektet, samt levererat en rad hanteringshjälpmedel till kinesiska hamnar, omfattande tunga motviktstruckar, tomcontainertruckar, teleskopbomtruckar, terminaltraktorer och gummihjulsburna portalkranar (RTG:éer).Cargotec planerar också att etablera ett samriskbolag med Jiangsu Rainbow Heavy Industries Co Ltd (RHI) i Kina för att ytterligare stärka sin konkurrenskraft på den kinesiska marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069