Posten Norge ökar inom logistiken
I Posten Norge-koncernen ingår bland annat Bring-koncernen som bedriver omfattande transport- och logistikverksamhet i Sverige, bland annat via Bring Parcels, Bring Express, Bring Frigoscandia och Bring Logistics.Posten Norges rörelseintäkter för det första halvåret 2011 uppgick till motsvarande cirka13 858 miljoner svenska kronor (11 316 miljoner norska kronor), vilket är en ökning med 1,9 procent jämfört med motsvarande period förra året. Rörelseresultatet före engångsposter och avskrivningar uppgick första halvåret i år till motsvarande cirka 362 miljoner svenska kronor (296 miljoner norska kronor), vilket är en nedgång jämfört med första halvåret förra året (motsvarande cirka 400 miljoner norska kronor).Posten Norges lönsamhetsprogram ”Spinnaker” har medfört effekter på motsvarande cirka 2,7 miljarder svenska kronor (2,2 miljarder norska kronor) sedan 2008.- Vi har hittills lyckats väl med att reducera kostnadsnivån i Posten Norge, men inte fullt ut klarat av att upprätthålla intjäningen på grund av löne- och kostnadsökningar under första halvåret i år, säger Dag Mejdell, koncernchef i Posten Norge-koncernen.57 procent av Posten Norge-koncernens intäkter kommer från logistikområdet. Logistikintäkterna under första halvåret i år uppgick sammanlagt till motsvarande cirka 8 539 miljoner svenska kronor (6 973 miljoner norska kronor), vilket är en ökning med 5,6 procent jämfört med motsvarande period förra året. Fler paket till följd av näthandel är en av förklaringarna och Posten Norges paketvolymer ökade med 4,7 procent jämfört med första halvåret förra året.- Paket är ett viktigt tillväxtområde för Posten Norge och ett område vi satsar på både i Norge och på den nordiska marknaden, säger Dag Mejdell.Brevvolymerna fortsätter att minska. Under första halvåret i år minskade A och B post med 8,7 procent jämfört med första halvåret 2010, medan oadresserad reklam låg på oförändrad nivå. Prisökningar och förändrad produktionsmix kompenserade delvis för volymminskningen inom brevsegmentet.