Ny skogsterminal i Göteborgs Hamn under byggnation
Papper, virke och andra skogsindustriprodukter fraktas med tåg från bruk och sågverk runt om i Sverige till Göteborgs Hamn och sedan vidare med fartyg till exportmarknader i hela världen. Innan sjötransporten måste en del av godset lastas om och in i containrar.Nu ökar möjligheterna till sådan omlastning markant i Göteborg. Det är logistikföretaget RPG, Roger Peterson Group, som satsar på en ny logistikterminal med inriktning på skogsindustrin. Terminalen ligger i Arendal, i direkt anslutning till hamnen. RPG har utvecklat projektet i nära samarbete med NCC, som bygger fastigheten, och Göteborgs Hamnbolag, som sålt logistikmarken.Den nya skogsterminalen innebär ökade volymer för Göteborgs Hamn. På ett år har terminalen kapacitet att hantera 1,5 miljoner ton papper och andra skogsprodukter. Det motsvarar 130 000 containrar (20 fots, TEU) och RPG räknar med att utnyttja terminalens fulla kapacitet inom några år. En stor del av det är helt nya volymer för hamnen och innebär ett betydande tillskott. Förra året skeppades totalt 880 000 containrar via hamnen. Som jämförelse kan nämnas att Sveriges näst största hamn, Helsingborg, hanterade 347 703 containrar 2010.Export till övriga Europa kommer främst att gå via hamnens roro-terminaler medan exporten till andra världsdelar går via Skandia Container Terminal i Göteborgs Hamn.Byggstart var i januari 2011 och den 20 000 kvadratmeter stora byggnaden beräknas stå klar i mars 2012. Dubbla järnvägsspår, varav ett invändigt i byggnaden, gör det möjligt att köra in hela tåg i terminalen. Enskilda vägar underlättar lastbilstransporter mellan terminalen och hamnen. Terminalen kommer även att lasta om importgods från containrar till lastbilar för vidare transport till svenska handeln. Även stål och andra godsslag kommer att hanteras i terminalen.