23948sdkhjf

Landvetter testar eldriven lastbil

I samarbete med Renault Trucks testas den helt eldrivna lastbilen Renault Maxity Electric under tre veckor på Göteborg Landvetter Airport. Med 0-utsläpp av koldioxid och mycket låg ljudnivå är lastbilen ett effektivt verktyg i flygplatsens miljöarbete.

Testet på Göteborg Landvetter Airport, som är det första på den nordiska marknaden, pågår under tre veckor med start vecka 35. Då får olika aktörer på flygplatsen chansen att prova hur ett helt eldrivet fordon fungerar i deras verksamhet och om Renault Maxity Electric skulle kunna vara ett alternativ att använda i framtiden när bilen blir tillgänglig på den svenska marknaden.- Eldrivna fordon tror vi är framtiden och det här är ett utmärkt tillfälle för oss att få testa, säger kommunikationschef Annika Hilmersson. Vi jobbar på många fronter för att nå Swedavias miljömål om 0-utsläpp av koldioxid år 2020.Redan i dag finns flera exempel på hur fordonsparken på Göteborg Landvetter Airport har anpassats för att reducera koldioxidutsläppet. På flygplatsen finns cirka 150 dieselfordon som alla tankas med så kallad ACP Evolution Diesel, en grönare diesel som framställs från skogsråvara. Successivt sker också ett byte till allt fler gasdrivna fordon för att sköta marktransporterna. Bland annat finns tre stycken gasdrivna bussar i drift på flygplatsen.Renault Maxity Electric är en kompakt, lättmanövrerad och helt eldriven lastbil som främst är framtagen för att operera på kortare sträckor i städer eller liknande miljöer. Fordonet har en lastkapacitet på två ton och är med sitt 0-utsläpp av koldioxid och låga ljudnivå inte bara ett bra alternativ för omgivningen utan även för föraren.De aktörer på Göteborg Landvetter Airport som, förutom Swedavia, deltar i testet är Sodexho och TNT.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082