23948sdkhjf

Ådalsbanans trafikstart framflyttad

Ytterligare försening av leveranser till det nya systemet för trafikstyrning får till följd att trafikstarten för tågtrafiken på Ådalsbanan flyttas fram till tidigast under 2012 i stället för december 2011 som hittills planerat.

En begränsad tågtrafik kan komma igång i april 2012 och full trafik tidigast i augusti 2012.– Det är en synnerligen nedslående belägenhet, men vi kan inte forcera arbetena mer och vill ej heller släppa in trafik, innan vi kan erbjuda tillräckligt hög kvalitet, medger Ingemar Frej, chef för Trafikverkets region Mitt. Vi beklagar verkligen den uppkomna situationen. I likhet med näringsliv, kommuner och invånare i Norrland har vi sett fram emot trafikstart i december 2011. Men det är trots allt bättre att i förväg skjuta på trafikstarten och sänka förväntningarna, än att låta resenärerna drabbas av trafikstörningar.Det är en ytterligare en försenad leverans av en etapp av det nya trafikstyrningssystemet ERTMS som vållar framflyttningen av trafikstarten. Systemet är Europagemensamt och ger möjligheter till smidig trafik över nationsgränserna, öka kapaciteten med vidmakthållen säkerhet och på sikt minskar känsligheten för driftstörningar.– ERTMS är ett lagkrav och ett komplext system, där Ådalsbanans speciella förhållanden med många plankorsningasr också kräver särskild systemutveckling, fortsätter Ingemar Frej. Men vi är besvikna över att leverantören inte har kunnat infria tidsplanen. Prioritet 1 är dock att få installationerna slutförda.Den persontrafik, som berörs, är Norrtågs trafik mellan Umeå och Sundsvall, samt SJ:s dagtåg mellan Stockholm och Umeå, som i stället får vända i Sundsvall. Nattågen till övre Norrland får i väntan på Ådalbanan i stället gå på stambanan, där det dock är synnerligen trångt och svårt att hitta tåglägen. Nuvarande pendeltågstrafik på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik påverkas däremot inte, utan fortsätter planenligt.Ådalsbanan bildar en länk mellan Botniabanan och Oskustbanan och ska göra det möjligt att framföra tunga godståg och snabba persontåg utefter Norrlandskusten. Banan sträcker sig från Sundsvall i söder till Kramfors/Sollefteå flygplats i norr, där den ansluter till Botniabanan. Den totalt 130 km långa Ådalsbanan innehåller två sträckor med helt ny järnväg och två sträckor, där den gamla banan rustas upp. Projektet beräknas kosta 6,6 miljarder kronor i 2007 års penningvärde. Framskjutningen av trafikstarten påverkar inte projektets budget.I övrigt håller Ådalsbanan tidplanen vad rör broar, räls och kontaktledningar klara för att driftsättas. Pga förseningarna i leveranserna måste Trafikverket nu avvisa alla ansökningar om tåglägen på Ådalsbanan de första månaderna efter tidtabellsskiftet i december innevarande år, som tidigare var planerat att manifestera trafikstarten för den nya banan. Fr o m april 2012 kan begränsad trafik i form av nattåg, enstaka godståg och vissa regionala tåg komma igång. Först fr o m onsdagen 1 augusti 2012 kan full trafikstart med omfattande persontrafik släppas på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078