Storslam för Daimler AG
Daimler-Benzs Bus Rapid Transit (BRT) hamnade högst på prispallen i kategorin ”New Mobility Concepts”, medan Mercedes-Benzs Atego BlueTec Hybrid intog bronsplats på prispallen i kategorin ”Production Vehicle with Sustainability Factor”.– Vi ser ÖkoGlobe-priset som ett kvitto på vår hängivenhet till dags dato, och som ett incentive för att fortsätta vårt banbrytande arbete med att utveckla långsiktigt hållbara, miljömedvetna transportlösningar, tolkade Andreas Renschler, representant för Daimlers styrelse.Den perenna utmärkelsen ÖkoGlobe förlänas de miljövänligaste produkterna och innovationerna inom bilindustrin, fördelade på sammanlagt nio kategorier. Utmärkelsen instiftades ursprungligen av Duisburg-Essens universitets ÖkoGlobe Institut under ledning av professor Ferdinand Dudenhöffer.Guldplats på prispallen inom kategorin ”New Mobility Concepts” säkrades av Bus Rapid Transit-systemet (BRT), som bygger på busstrafik i särskilda bussfiler för hög omsättningstakt av resenärer i stora antal, snabbt och effektivt. BRT optimerar nyttjandegraden av transportytan jämsides med en betydande reduktion av miljövådliga avgaser (emissioner) per passagerar-km.BRT kommer till sin rätt i jättestäder av Mexico Citys, Sao Paulos, Bogotás och Punes dignitet, men de i Mannheim slutmonterade Mercedes-Benz-bussarna kommer till sin rätt framgångsrikt även i europeiska BRT-system, exempelvis i Istanbul och Nantes. Globalt rullar f n strax över 15 000 Mercedes-Benz-bussar på BRT-linjesträckningar.Juryns motivering till varför BRT skulle utmärkas med ÖkoGlobe-priset lyder:”Med sin hängivenhet till Bus Rapid Transit-systemet erbjuder Daimler ett vettigt alternativ till privata transporter (bilism) i stora städer. En turtät trafik, modernare bussar och kortare restider gör systemet synnerligen användarvänligt.”– Vid Daimler Trucks och Daimler Buses ser vi 2011 års ÖkoGlobe-utmärkelse som en erkänsla för vårt engagemang fram till dags dato, och som en uppmuntran att fortsätta vår banbrytande verksamhet med att utveckla långsiktigt hållbara, miljömedvetna transportlösningar, menade Andreas Renschler, chef för Daimlers Nyttofordonsdivision.Att Mercedes-Benzs placerade sig på bronsplats på prispallen i kategorin ”Production Vehicle with Sustainability Factor” med sin Atego BlueTex Hybrid lastbil förklaras med att drivmedelsförbrukning och CO2-utsläpp reducerades med mellan 10 och 15 procent genom systematisk integration av hybridkomponenterna, och genom tillämpning av applikationsspecifik fordonsdriftstrategi. Beroende på körunderlagets topografi och förhandenvarande driftsförhållanden är ännu större drivmedelsbesparingar och emissionsreduktioner möjliga att uppnås.Även bullernivåerna har sänkts. Vid inbromsning och deceleration fungerar den elektriska motorn som en generator som återmatar energi till litiumjon-batterierna, som sedan kommer väl till pass vid extrema belastningssituationer. Sålunda etablerar Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid en ny standard inom nyttofordonsindustrin: drygt 100 exemplar av den ”gröna lastvagnen” är redan sålda.Långsiktigt kommer hybridteknologins effektivitet i nyttofordon att avgöra dess långsiktiga framgång. Tack vare drivmedelsbesparingen har hybridteknologin flyttat fram sina positioner bra mycket närmare till att uppnå generell effektivitet under ett nyttofordons hela livscykel. Icke desto mindre kommer introduktionen av denna teknik i fordonsflottor att kräva olika morötter från statliga och kommunala myndigheter, åtminstone under de första åren.Under innevarande år 2011 firar Daimler AG 125-årsjubileet av Gottlieb Daimlers och Carl Benzs uppfinning automobilen 1886. Med affärsområden (AO) så som Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses och Daimler Financial Services är Daimler-koncernen en av de största inom området premium-peronbilar och globalt störst på nyttofordon.