23948sdkhjf

”LGV- truckar klarar det mesta”

När det mesta av manuell truckhantering kan ersättas med laserstyrd autotruckhantering (LGV), finns inget skäl att dröja kvar i föråldrat tänkande, hävdar italienske systemleverantören Elettric 80 SpA.

Hos italienske systemleverantören Elettric 80, med svenska dotterbolaget Elettric 80 AB i Göteborg, är man av den bestämda åsikten att allt tal om att manuell truckhantering kostar mindre än automatisk LGV-truckhantering, samt att sådan hanteringsteknik skulle vara lättare att underhålla, är en grav missuppfattning. Sådan argumentation tar inte hänsyn till den totala systemfunktionen, hävdar Elettric 80.– Att jämföra manuell truckhantering med automatisk dito är helt befängt, hävdar Mikael Renström, marknadschef vid Elettric 80 AB. En gaffeltruck är ett hanteringsredskap framfört av en truckförare, med allt vad det innebär av osäkerheter vad anbelangar säkerhetsfrågor, frågor om flödesoptimering samt risk för skador på såväl det hanterade godset som på själva trucken och allt som finns i dess omedelbara närhet.Till stöd för Mikael Renströms argumentation sällar sig en av Elettric 80 AB:s kunder inom riket, Kristoffer Andersson, logistikchef vid Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg, som sedan sex år tillbaka helautomatiserat lagerhanteringen i bryggeriet med hjälp av 24 laserstyrt frinavigerande LGV-autotruckar från just Elettric 80:– Varje lösning som inbegriper manuella gaffeltruckar är föråldrad. Vårt strategiska beslut att frångå manuella gaffeltruckar har reducerat kostnaderna för personal, godsskador och olyckor, samt ökat tempot i vår hantering, med förbättrad hanteringskvalitet. Jämfört med manuell truckhantering har hanteringskvaliteten förbättrats och våra interna varutransporter effektiviserats.Carlsberg Sveriges centrallager i Falkenberg rymmer ca 20 000 pallplatser med hög omsättning, alldenstund dryckesproduktionen pågår dygnet runt, veckans alla dagar. De laserstyrda autotruckarna – LGV:éerna – från Elettric 80 förflyttar varje timme upp till 500 pallar med lastvikter från 100–1 000 kg per pall. De 24 LGV:éerna ombesörjer alla interna transporter från tappningshallen samt vissa påfyllningstransporter av tomemballage. Huvudflödena av gods i anläggningen strömmar från tappningshallarna till både djupstapling (block-stacking) och inlagring i graviterade rullfacklager (även kallade rännfack) enligt först-in-först-ut-principen (FIFO).– Vi kommer aldrig att gå tillbaka till manuell truckhantering, försäkrar Kristoffer Andersson med eftertryck.Under de senaste tio åren har Elettric 80 utvecklat ett systematiskt tillvägagångssätt för automatisering av kompletta materialflöden med hjälp av LGV-teknik. I sin projektering av ett automatlager eller en logistiklösning sätter Elettric 80 in LGV-truckarna som byggstenar för att förflytta de aktuella godsströmmarna säkert, tillförlitligt och i rättan tid.Därutöver har Elettric 80 utvecklat en process för att uppnå optimala godsflödeslayouter, smarta och på samma gång enkla gränssnitt för integration med befintliga trucksystem och processer, så som orderplockning, utlastning och godsmottagning, och framför allt – optimalt nyttjande av tillgängligt lagerutrymme. För effektiv styrning av alla berörda funktioner har Elettric 80 utvecklat ett eget datoriserat lagerstyrningssystem – Warehouse Management System (WMS) – kallat Smart och som fungerar sömlöst ihop med befintliga affärssystem och planeringssystem, så som SAP WM och ERP, Red Prairie, Infor SCM m fl andra system.– I ett automatiserat varuflöde är LGV:éernas tillgänglighet i dygnet-runt-drift uppe i 99 procent, hävdar Mikael Renström. Det är en tillgänglighet som inte matchas av manuell truckhantering, som i en jämförelse med LGV-hantering framstår som dinosaurisk, inte anpassad för maximal produktivitet.Elettric 80 hör till en av de få autotruckleverantörer som utvecklat en standardiserad produktportfölj med nio grundmodeller med lastkapaciteter från 1–3 ton, inbegripet en VNA-smalgångsmodell och två skjutstativmodeller, Reach 20 respektive Reach 30. Samtliga klarar hantera olika pallformat, från Europallens 1 200 x 800 mm, till 1 200 x 1 000 och 48” x 40”-tumspallen. LGV-truckarnas åkhastigheter ligger på 1,5–2 m/s och lyfthastigheter på 20–40 cm/s. Mikael Renström:– Vårt breda utbud av standardiserade modeller minimerar investeringskostnader och leveranstider.I anslutning till LGV-programmet åtar sig Elettric 80 även s k end-of-line-automatisering av produkternas palletisering till enkelt hanterbara enhetslaster genom mönsterläggning på pall med hjälp av interagerande materialhanteringsrobotar. Upplägget går under namnet Freeway och kombinerar robotceller med LGV-buren vidaretransport av färdiga enhetslaster till sträckfilmning plus etikettering, samt de distributionsklara pallarnas vidare forsling till inlagring i färdigvarulagret, alltsammans styrt av Elettric 80:s övergripande WMS-system.Bland Elettric 80:s senast tillkomna kunder finns Spendrups Bryggeri AB, som beställt 24 LGV-autotruckar till ett nytt automatlager i Grängesberg, dit dryckesproducenten beslutat koncentrera all sin dryckesframställning. Det nya, ca 40 meter höga automatlagret kommer att rymma ca 45 000 pallplatser, vilket ger plats för ca 30 miljoner liter dryckesprodukter. Fotnot: Elettric 80 grundades 1980 i Viano, beläget i Reggio Emilia-regionen i Italien, med kostnadseffektiv end-of-line-automation som sin främsta affärsidé. Företagets systemlösning Freeway kombinerar palletiseringsautomater och –robotar, LGV-autotruckar, höghastighets-sträckfilmsautomater under varunamnet Silkworm samt ett datoriserat pallstyrningssystem.Företaget sysselsätter runt 350 anställda och beräknas omsätta runt 90 miljoner euro under innevarande år 2011. Förutom det svenska dotterföretaget Elettric 80 AB i Göteborg finns dotterföretag etablerade också i Polen (Krakow), i Storbritannien (London), i USA (Chicago), i Australien (Melbourne) samt i Brasilien (Sao Paulo).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094