Truckburen magnet tappar ej suget
– I slutet av februari levererade vi den första trucken, en 32-tons Svetruck motviktare typ 32120, försedd med tyska Wokos magnetaggregat, till det italienska stålverket (som vill vara anonymt i pressen), berättar Jari Montagnese, säljare av gaffeltruckar vid Officina del Carello i Udine, Svetruck AB:s återförsäljare på den italienska marknaden. För att kunna skapa det starka magnetfält, som krävs för att säkert kunna lyfta och hantera upp till 20 ton stålämnen i ett enda lyft, är trucken försedd med en generator som alstrar elenergi till elektromagneten.Som för övrigt består av två elektromagneter, upphängda i ett speciellt lyftok med flexibla kedjor, som underlättar för magneterna att få bättre kontakt med de runda stålämnena, sällan upplagda i prydliga staplar, därav omtag tills truckföraren får ett säkert grepp om de upp till 14 meter långa och 220 mm (i diameter) tjocka stålämnen. Som dessutom, när de kommer ut ur produktionshallen, är mellan +480°C och +500°C heta.Sedan den första specialanpassade Svetruck-trucken levererades till det stora stålverket i norra Italien, har ytterligare en likadant utrustad motviktstruck levererats i april. Under tiden har den första trucken hunnit gå drygt 1 000 driftstimmar, eftersom den körs dygnet runt. Att det italienska stålverket valde småländska Svetruck i Ljungby som leverantör av dessa höggradigt specialiserade maskiner, beror på att man har goda erfarenheter av de nio maskiner Svetruck levererat sedan tidigare, med lyftkapaciteter från 16 och 20 ton, upp till 32 ton, försedda med standardgaffel. I maj levererades ytterligare två gaffelförsedda 20-tonnare med extra korta hjulbas för optimal framkomlighet på de fläckvis mycket begränsade körytorna.De magnetaggregatförsedda truckarna är påbyggda med en 200 mm bredare förarhytt för bättre sikt vid hantering av bred last, samt har integrerad godsvikt-våg för att dels visa tally för godsets egenvikt, dels kontrollera säker maxvikt före lyftets genomförande. Som extra säkerhet mot potentiella olycksrisker vid ett eventuellt generatorbortfall för det starka magnetfältets alstrande, har magnettruckarna också en box med batterier som back-up för att alstra den för magnetfältets skapande nödvändiga elströmmen. Vid generatorbortfall räcker batteriströmmen i 10 minuter för att ge föraren tillräckligt med tid för att finna en lämplig plats att landa sin långa och tunga last på. Jari Montagnese:– Därmed kan föraren släppa lasten på ett säkert och kontrollerat sätt och riskerar inte att ställa till något med de 14 meter långa, heta ämnena.Det italienska stålverket sysselsätter 1 100 anställda och framställer 1,2 miljoner ton stålämnen per år. Svetrucks italienske återförsäljare Officina del Carrello i Udine, med filialer i Cusano di Zoppola och Punto Franco Nuovo, representerar också andra truckfabrikat, så som japanska Mitsubishi (i Sverige hos Stenborgs Truckar AB i Järfälla/Stäket), tyska Hubtex Maschinenbau GmbH & Co KG i Fulda (i Sverige hos Wenco Lagerteknik i Örebro), irländska Combilift Ltd i Monaghan (i Sverige hos Truckspecialisten AB i Göteborg), Fimsa, Pramac och V Mariotti. Jämte nya och begagnade truckar, truckförarutbildning samt underhåll/reparationer av truckar, sysslar Officina del Carello också med industriella byggnadsställningar.Till ett av världens största stålverk under uppbyggnad i Brasilien levererar Svetruck ”ett antal” – vilket betyder fler än två – 52-tons motviktstruckar av modelltyp 52120 för hantering av stålämnen med magnetaggregat. Men till skillnad från de till Italien levererade 32-tonnarna är de till Brasilien levererade försedda med normal gaffel för 1 200 mm tyngdpunktsavstånd, enär det brasilianska stålverkets magnetaggregat har gaffeltunnlar, i vilka truckens gaffelarmar träds in i.Jämte magnetaggregaten finns också ett hydrauliskt tång-aggregat för gripa tag om godset. Även detta aggregat har gaffeltunnlar för att bäras hängande på gaffeln.En annan, mera ovanlig leverans som Svetruck genomfört, gäller 55-tons motviktstruckar till Alaska Marine Lines (AML) för lastning/lossning av 50-fots-containrar i 140 m långa pråmar som går i trafik mellan Seattle i delstaten Washington på USA västkust, Vancouver i Kanada, och Alaska. Containrarna är inte bara extra långa, utan även högre än den normala 8-fots-standarden, i detta fall 10 fot. Max vikt per lastbärare uppgår till 45 ton.Inom riket har Svetruck nyligen levererat tre stora 28-tons timmertruckar av typ TMF 2821 till Holmen Timbers nybyggda storsågverk vid Braviken i Norrköping, mitt emot Pampusterminalen med dess containerhamn. Specialiserat på konstruktionsvirke av gran har det nya sågverket en årlig produktionskapacitet om 750 000 m3 trävaror, men inledningsvis beräknas den begränsas till 550 000 m3/år. Se även initierad artikel härom i TLiD Nr 10/10, sidorna 27–30!