23948sdkhjf

Trucksäkerhet och containerflyt i fokus

Finländska Konecranes tar RFID-tekniken till hjälp för att öka säkerheten i truckarbetet, backningssensorer, däcktryckssensorer och automatiska brandsläckare.

Nya namn i truckvärlden att lägga på minnet är NearGuard, Magic Watch samt Boxrunner. De två första är system utvecklade av Konecranes för att öka säkerheten i truckarbetet, det senare namnet på Konecranes nya grensletruck för snabb och smidig förflyttning av containrar mellan ship-to-shore-kranar (STS) på kajen och containerterminalens automatiska staplingskranar (ASC).Boxrunner lyfter, transporterar och staplar ISO-containrar av alla förekommande storlekar, samt klarar stapla två containrar högt med hög lyfthastighet. Primärt är den avsedd för stora containerterminaler, vars operatörer vill öka produktiviteten medelst automatisering. En andra målgrupp för Boxrunner är företag, vars kärnkompetens inte går ut på att hantera containrar, men som ändå hanterar containeriserat gods, fast med lastbilar (dragbilar) och påhängsvagnar, eller med stationära portalkranar. För sådana företag kan Boxrunner erbjuda en mycket effektivare lösning för deras behov av containerhantering, försäkrar Jost Dämmgen, försäljningschef för Port Cranes vid Konecranes Oyj Abp.Utvecklingsarbetet med Boxrunner grundas på en enkät Konecranes genomförde hos ett stort antal av sina containerhanterande kunder om vilka egenskaper enligt deras mening den perfekta grensletrucken borde besitta. Enkätsvaren blev målstyrande i utvecklingsarbetet med Boxrunners konstruktion, vilket ledde till en snabb, förarvänligt lättmanövrerad och tillförlitlig grensletruck med hög kapacitet, därtill med långa intervall mellan de planerade underhållstillfällena för att minimera kostnaderna för truckens skadeförebyggande underhåll, samt en låg total ägarkostnad under truckens hela livslängd.Såväl truckens framdrivning som lyftrörelser drivs dieselelektriskt. Max hastigheten uppgår till 30 km/h och lyfthastigheten till 25 m/min. Truckens lyftsystem med vajrar och vajertrummor är samma beprövade system som används i Konecranes högstaplande RTGéer (Rubber-Tyred Gantry cranes, dvs gummihjulburna portalkranar) och rälsgående RMGéer (Rail-Mounted Gantry cranes) och Ett elektrohydrauliskt system med fyrcylindrig styrning minimerar däcksslitaget. Den högt placerade förarhytten uppges vara ergonomiskt utformad och inredd samt erbjuda föraren optimalt god sikt runtom och ned över containrarna. Alla manöverorgan uppges vara lätt åtkomliga och de innovativa displayerna (bildskärmarna, teckenfönstren) tydligt överblickbara.– Med begränsade ytor att röra sig på i hamnar och på kajer är Boxrunner ett utmärkt val, alldenstund den kan åta sig flera roller för att på så vis eliminera behovet av annan containertransportutrustning, vitsordar Jens Andreas, ansvarig för Konecranes grensletruckverksamhet. I sin nisch ger den mest valuta för pengarna räknat över truckens hela livscykel, beräknat med utgångspunkt från prestanda, drivmedelsekonomi och underhållsintervall.Konecranes utvecklar och tillverkar Boxrunners nyckelkomponenter i egen regi för att säkerställa funktionaliteten. För att hålla reservdelskostnaderna nere, är trucken uppbyggd av färre, men vida mer avancerade komponenter. För att minimera underhållsarbetet, är kranportalen smörjningsfri. Grensletrucken tillverkas i två olika versioner, en 50-tons twinlift-version och en 40-tons singellift-version. Jämte Boxrunner ställer Konecranes också ut en ny teleskopbomtruck – Reach Stacker – med 45 tons lyftkapacitet och en ny motviktstruck med 16 tons lyftkapacitet, utvecklade vid Konecranes svenska truckfabrik i Markaryd, Konecranes Lifttrucks (tidigare SMV, Silverdalens Mekaniska Verkstad).– Med hänsyn till den bristande harmoniseringen av avgaskraven för off-road-dieselmotorer på världens olika marknader, liksom även tillgången på lågsvavlig dieselolja, har vi ökat antalet motoralternativ som finns att välja till de nya truckarna, säger Anders Nilsson, teknisk direktör vid Konecranes Lifttrucks. För marknader så som Sydkorea och Indien erbjuder vi motorer som uppfyller bestämmelserna i Steg II/Nivå2 och Steg IIIA/Nivå3, medan marknader i Europa och USA får tillgång till motorer som uppfyller kraven i nya Steg IIIB/Nivå4i (Stage II/Tier2, Stage IIIA/Tier3 och Stage IIIB/Tier4i).– Till yttermera visso kan våra kunder välja mellan olika motortillverkare så som Cummins, Scania och Volvo, beroende på deras förkärlek till vissa, givna leverantörer, tillägger Anders Nilsson. För att komma tillrätta med det stora antalet varianter i motorutföranden tillämpar vi en modulariserad uppbyggnad av vårt produktprogram som hjälper oss att hålla kostnadsutvecklingen i schack, samt vidmakthålla överenskomna leveranstider.Konstruktionsmässigt har den nya teleskopbomtruckens motorrum fått förstärkt kylningskapacitet. Utrymme har också skapats för Adblue-tanken samt för den nya katalysatorutrustningen, Selective Catalytic Reduction (SCR), för nära nog noll utsläpp av kväveoxider (NOx) och skadliga partiklar (Particle Matter, PM). Utrustningen kraven i EU Steg IIIB och US EPA Tier 4i avgasnormer som träder i kraft i år (United States Environmental Protection Agency, dvs miljödepartementet) för motorer med motoreffekt från 130 kW och högre.– Alldenstund motortillverkarna nu blir ansvariga för SCR-utrustningen, måste vi finna utrymme för de olika alternativa motorvarianterna, säger Anders Nilsson. Då kommer vårt modulariserade konstruktionskoncept väl till pass som låter oss utnyttja så många gemensamma komponenter som möjligt. Alla nya motorinstallationer måste godkännas av motortillverkarna, och vi måste verifiera ansamlingen av Adblue-rester i avgassystemet, liksom även temperaturer och returtruck i SCR-utrustningen. En process som har tillkommit med introduktionen av Steg IIIB/Nivå4i-motorer.De positiva med de nya motorerna är avsevärt lägre drivmedelsförbrukning i kombination med högre motoreffekt.Utvecklingen av Konecranes NearGuard säkerhetssystem initierades av en förfrågan från en truckanvändare som ville skydda sina truckförare från att fastna med lyftstativet när de passerade under en överhängande bandtransportör, något som förekom många gånger under arbetsdagens gång. Svaret på utmaningen blev ett system som utnyttjar RFID-teknik för att varna truckförarna varje gång de befinner sig på att avstånd om 50 meter från den överliggande bandtransportören. I förarhytten finns en RFID-sändare/mottagare (transceiver) som aktiverar passiva RFID-antenner (”taggar”) som sitter monterade på bandtransportören. Sensorer framtill och baktill på trucken agerar i respektive körriktning. Så fort NearGuard upptäcker ett med RFID-tag försett hinder i körvägen, aktiveras en radarliknande bildskärm som visar föraren riktning och avstånd till RFID-taggar inom 50 m avstånd. Samtidigt utlöses ett audiovisuellt larm i förarhytten om föraren fortsätter i den markerade riktningen med gaffeln lyftad över frilyftsnivån på 1,6 m.– RFID-taggarna kan fästas på många olika kunddefinierade föremål, såväl fasta som rörliga, inklusive sys fast i de anställdas arbetskläder, inflikar Mikael Andersson, produktchef vid Konecranes Lifttrucks. På så vis kan mången olycka undvikas.NearGuard imponerade så till den milda grad på en prisjury för Design 4 Safety Awards på International Material Handling Exhibition (IMHX) på NEC (National Exhibition Center) i Birmingham härförleden, att de förlänade Technology-priset till Konecranes för det RFID-baserade säkerhetssystemet. D4S-juryn var sammansatt av oberoende branschspecialister och yrkesutövande hälsovårds- och säkerhetsansvariga vid stora brittiska företag. Särskilt möjligheten att skydda även fotgängare mot påkörning av truckar sågs förebåda en kommande, framtida trend för att städse iakttaga behöriga säkerhetsavstånd.– Investeringar i ny teknologi har ökat under de senaste åren, vilket bidragit till att reducera antalet förolyckade pga industriella fordons framfart, refererar Patrik Lundbäck, försäljnings- och marknadsansvarig vid Konecranes Lifttrucks. Enligt statistik från IMHX Hälso- & Säkerhetsledning minskade dödsolyckor (på arbetsplatser) med 34 procent under 2010 jämfört med 2009. Det finns all anledning antaga att vårt NearGuard System kan bidra positivt till att ytterligare reducera den siffran under innevarande år.För säker reversering (backning) med truckar har Konecranes Lifttrucks introducerat backvarnare på sina gaffeltruckar och containertruckar av en typ snarlik den som förekommer inom bilindustrin. Konecranes kallar sitt system Magic Watch.För att optimera livslängden på de kostsamma däcken på Konecranes stora, tunga truckar har företaget introducerat däcktryckssensorer som avläser ringtrycket automatiskt. Rätt ringtryck förlänger däckens livslängd med upp till 35 procent, samtidigt som drivmedelsförbrukningen kan minskas med så mycket som 10 procent. Lågt ringtryck försämrar truckens stabilitet och styrbarhet. Den värme som alstras i lågt pumpade däck pga att de tvingas arbeta hårdare, får dem att åldras i förtid och kan värsta fall leda till en ringexplosion.För att komma tillrätta med mycket kostsamma motorbränder pga oljeläckage och ansamlingar av spill från hanterade bulkvaror av lättantändliga slag på heta motorytor introducerar Konecranes Lifttrucks ett semi-automatiskt brandsläckningssystem för sina truckar. Under tiden motorn är igång och föraren sitter i förarhytten, aktiverar han/hon systemet manuellt medelst en knapp i hytten eller via ett reglage utanför hytten. När motorn och därmed huvudtändningen är avslagen, aktiveras släckningssystemet automatiskt av brandlarmet.Fotnot: Med ca 10 200 anställda på 545 orter i 43 länder omsatte Konecranes Oyj Abp under räkenskapsåret 2010 1 671 miljoner euro (EUR) på att konstruera, tillverka och leverera containerhanteringsutrustning, utarbeta och tillhandahålla produktivitetsförbättrande hanteringslösningar samt underhålla lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. Koncernens breda kundregister omfattar tillverkningsindustrier, processindustrier, skeppsvarv, hamnar och godsterminaler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063