23948sdkhjf

EU-kampanj för säkra arbetsplatser

Systematiskt underhållsarbete är en viktig del av att göra arbetsplatser säkrare, vilket förklarar Toyota Material Handling Europes engagemang i EU-OSHA:s kampanj för att minska arbetsplatsolyckorna i Europa.

Var tredje minut omkommer någon på sin arbetsplats i Europa pga bristande arbetarskydd, bristande riskmedvetenhet eller uteblivet underhåll av arbetsredskap. I genomsnitt omkommer årligen 5 580 yrkesverksamma på sina arbetsplatser i arbetsplatsolyckor enligt Eurostat-statistik. Siffran för dödsfall pga arbetsrelaterade sjukdomar är 26 gånger högre – i genomsnitt 159 000. För EU:s organ för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen/i arbetslivet, den 1996 etablerade European Agency for Occupational Safety and Health at Work (EU-OSHA) är detta oacceptabelt. Därför har EU-OSHA dragit igång en massiv kampanj med slutmål att reducera antalet arbetsolyckor med 25 procent till 2012. En viktig del av kampanjen är spridningen av insikter i och kunskaper om att planerat, systematiskt underhåll av arbetsredskap och –maskiner utgör en grundförutsättning för säkert utfört arbete. Ty, som Andrew J A Smith, ansvarig för enheten Kommunikation & Promotion vid EU-OSHA, konstaterar:– Det är lätt att förbise underhållsarbetet, men utan regelbundet underhåll kan det plötsligt gå katastrofalt snett på arbetsplatsen, antingen genom (bristen på underhåll) utlöser en olycka eller arbetstagare exponeras för skadliga vätskor/ämnen, vilka leder till yrkessjukdomar, allvarlig skada eller rentav döden.Men även själva underhållsarbetet kan vara förenat med yrkesrisker. Enligt EU-OSHA:s uppskattning svarar underhållsarbete för 10–15 procent av alla arbetsplatsolyckor med dödlig utgång, respektive 15–20 procent av samtliga arbetsplatsolyckor. Underhållsarbetare och –tekniker är mera exponerade för fysiskt påtagliga faror så som fallande föremål, ljudligt buller, vibrationer som påverkar händer/armar men även hela kroppen, extrema temperaturskillnader m m. Vidare exponeras de mera för risker från kemikalier och skadliga ämnen så som exempelvis asbest, svetsrök, lösningsmedel, frätande vätskor (batterisyra) och smörjfetter, samt biologiska risker i form av bakterier så som legionella pneumophila, Hepatit A- och B-virus (gulsot). Andrew J A Smith:– Underhållstekniker är också starkare stressbelastade än övriga arbetare, exempelvis från pressen att avvärja driftstörningar och bryta driftstopp, ”sparka igång linan igen”, en press som kan verka mycket tröttande på psyket.För att nå ut med sitt budskap till 205 miljoner anställda (eller 225 miljoner ekonomiskt aktiva) över hela Europa och få genomslag för sin säkerhetskampanj, inledd i fjol, har EU-OSHA ingått officiella partnerskap med drygt 40 tunga pan-europeiska industriföretag, industriförbund, samt fackliga, intresse- och NGO-organisationer. Ett sådant företag är Toyota Material Handling Europe (TMHE), som med en av Europas största kader underhållsengagerade trucktekniker – drygt 4 500 – når väldigt många arbetsplatser. Därför har TMHE engagerat sig i EU-OSHA:s arbete och verkar aktivt för att sprida kunskaper och insikter. Till yttermera visso går TMHE:s underhållsengagemang långt tillbaka i tiden genom föregångaren Bygg- och Transportekonomi (BT), som tidigt byggde upp en av branschens största underhållsorganisationer av självgående trucktekniker, fältmässigt rörliga i sina servicebilar.– Våra drygt 4 500 underhållstekniker gör med sina drygt 3 300 servicebilar runt 3,6 miljoner kundbesök årligen och har kontrakterat underhållsansvar för en samlad truckpark om drygt 270 000 truckar, vidimerar Håkan Dahllöf, VD för TMHE i Linköping. De är därför väl skickade att sprida och förankra kunskaperna om värdet av planerat, systematiskt underhåll till många arbetsgivare och en mycket stor population av yrkesverksamma över hela Europa. För egen del når vi drygt 2 000 anställda vid våra produktionsanläggningar i Mjölby här i Sverige, Ancenis i västra Frankrike och Bologna i norra Italien (TMHE räkartotalt runt 7 500.Kampanjen består dock inte enbart av piskor utan även av morötter i form av positiva argument för det ekonomiska värdet av skadeförebyggande, säkerhetsfrämjande underhåll. Andrew J A Smith:– Säkra arbetsplatser genom proaktivt underhåll är lönsamt för alla parter genom att eliminera onödiga kostnader av många slag, vidmakthålla konkurrenskraft och vårda sig om värdefulla investeringar.Tillsammans med sina 60 medarbetare på EH-OSHA:s kontor i Bilbao i Portugal producerar Andrew J A Smith informationsmaterial på 24 europeiska språk som täcker runt 30 länder med sammanlagt 220 miljoner arbetare. På nätet finns man synliga på http://hw.osha.europa.eu. En kampanjguide för 2010–2011 stödjer engagerade företag och organisationer finna bra metoder för spridande av budskapen genom tips och råd av olika slag. Arsenalen av stödjande informationsmaterial är imponerande: faktablad, PowerPoin-presentationer, affischer och flygblad, fallstudiebeskrivningar av typen good practice, nyheter om kampanjevent, tecknade videofilmer med ordlösa kroppsspråkare av Groomit & Wallace-karaktär, som med glimten i ögat får fram sina budskap, ingår i provkartan över medel och metoder. Åtskilligt av materialet finns tillgängligt för nedladdning från hw.osha.europa.eu.I tillägg till den rikliga uppsättningen centrala informationsmaterial utvecklar TMHE kompletterande utbildningsmaterial för säkert underhålls-träning som ska implementeras i år i kontakterna med små och mellanstora kundföretag. I Storbritannien har TMHE inkluderat informationsmaterial i sin kundtidning, i Sverige och Tjeckien har presentationer av EU-OSHA:s fem grundregler för säkert underhållsarbete gjorts vid lokalt organiserade kundträffar.Till stöd för den tvååriga Healthy Workplaces-kampanjen i 37 europeiska länder finns också en utmärkelse, kallad European Good Practice Awards, som tilldelas företag med egenutvecklade bra metoder för säkert underhållsarbete. I oktober i fjol samt upprepat i oktober i år genomförs två Europa-veckor för Säkerhet och Hälsa på Arbetsplatsen. Det hela avslutas i november i Bilbao med att alla engagerade aktörer i EU-OSHA:s kampanj sammanstrålar för en genomgång av vunna framgångar och för att blicka framåt mot kommande aktiviteter.Fotnot: EU-OSHA:s kontakt i Sverige är Arbetsmiljöverket, med Barbro Köhler Krantz som kontaktperson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11