23948sdkhjf

Truckdator håller gasfot i schack

Ända ned till 16 liter per timme lyckas Konecranes Lifttrucks pressa drivmedelsförbrukningen (från normalt 22–26 l/h ) i tung containerhantering med hjälp av fordonsdatorn i sina SMV-truckar.

Med vridmomentstarka Volvo-, Scania- eller Cummins-dieselmotorer certifierade enligt EU steg 2/3a/3b samt US EPA nivå 2/3/4i med tvåvägskatalysatorer, partikelfilter med katalysator, respektive dubbla, AdBlue-insprutade SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction) klarar Konecranes medeltunga och tunga motviktstruckar samt reach-stackers (teleskopbom-staplare) att uppfylla gällande avgaskrav, till 10–15 procent lägre bränsleförbrukning.– Med hjälp av vårt intelligenta övervaknings- och styrsystem EMC Master (Electronic Machine Control) får föraren fortlöpande en mängd mätdata om motorns hälsotillstånd och drivmedelsförbrukning för att kunna köra optimalt ekonomiskt, förklarar Mikael Andersson, produktchef och tillika försäljningschef vid Konecranes Lifttrucks AB i Markaryd, tidigare känt som SMV – Silverdalens Mekaniska Verkstad AB. Runt 25 olika funktioner övervakas i avsikt att uppfylla de inställningar av max varvtal eller max hastighet truckens ägare valt att ställa in driftsfunktionerna på, efter inriktning på säkerhet, driftskostnad och produktivitet.Konecranes motviktstruckar grupperas efter lyftkapacitet i tre truckfamiljer: 10–18 ton, 13–32 ton samt 37–65 ton, medan reach-stacker-staplarna sorteras i fyra familjer: små och medelstora reach-stackers, stora containerstaplare, stora intermodala staplare (påhängsvagnar, växelskåp) samt stora sträckstaplare för industriellt hanteringsarbete, fördelade på kapacitetsklasserna upp till 10 ton, 45 ton och 80 ton. För containerstapling utrustas reach-stacker-truckarna med 20–, 40–, respektive 53-fots roterbara, sidoförskjutbara helhydrauliska topplyftok, för stapling av trailrar och växelskåp/växelflak med kombi-spridarok, medan industristräckstaplarna förses med olika hanteringsaggregat så som C-krok, lyftkrok, vakuumlyft, magnetlyft, gripskopa för stålskrot m fl.Precis som i moderna trafikflygplans s k glass-cockpit skiftar Mikael Andersson EMC Master fordonsdatorns monitor att presentera en lång rad olika ögonblicksbilder av drivnings- och hanteringsfunktioner i digitala och analoga symbolformat. Upp till 20 olika förares parametrar kan loggas in och prestationer följas individuellt i fråga om drivmedelsekonomi, antal lyft per tidsenhet m fl produktivitetsparametrar.För reach-stacker-staplarna övervakar EMC Master-systemet att lastenheternas vikter inte överskrider överbelastnings- och säkerhetsgränser, samt att lasten hanteras balanserat rätt, med lastenhetens vikt jämnt fördelad mellan framaxel och bakaxel (EMC Transport Mode) för smidig hantering och minimerat däcksslitage. Truckarnas lastkännande hydraulik med variabelt-deplacement-kolvpumpar och flödes- och tryckavläsande hydraulventiler bidrar också starkt till förbättrad driftekonomi genom att utnyttja bara så högt motorvarvtal som den aktuella hanteringsuppgiften kräver. Samt endast vid hanteringsarbete och inte när trucken bara förflyttas, till gagn för lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på motor och drivlina.Till god driftsekonomi hör också rätt lufttryck i däcken, ity ett för lågt tryck vid hantering av så tunga laster som det rör sig om i Konecranes truckars fall, kan öka drivmedelsförbrukningen med upp till 15 procent helt i onödan, samtidigt som det också äventyrar säkerheten genom försämrad stabilitet och körbarhet. Till hjälp för att hålla koll på däcktrycket har Konecranes utvecklat en automatisk övervakningsfunktion, lätt installerad i form av en liten Blåtands-ventil i däckets luftventil. Mikael Andersson:– Investeringen i en sådan Tire Pressure Monitor-sats betalar sig snabbt, när man betänker att bara ett enda av de stora truckdäcken kan kosta runt 3 000 euro (ca 28 500 kronor), medan TPM-kitet kostar blott ca 1 500 euro (ca 14 250 kronor). Problemet är i vissa fall att vanliga lufttryckskompressorer uppnår endast 7–8 psi lufttryck, medan de tunga truckarnas däck kräver 10 psi ringtryck, något truckbrukare inte alltid är medvetna om.För att öka säkerheten i hanteringsarbetet tar Konecranes också RFID-tekniken (RadioFrequency ID) till hjälp i form av ett varningssystem kallat NearGuard. Genom att montera två–fyra RFID-mottagare på trucken samt placera ut s k RFID-taggar i närheten av hinder eller objekt man vill skydda mot påkörning, exempelvis en låg industriport, en viadukt eller bro, inom truckens normala arbetsområde, får föraren en audiovisuell varning på EMC Master-displayen när han/hon närmar sig ett förutbestämt skyddsavstånd. Mikael Andersson:– RFID-taggarna behöver inte bara vara fästade vid stationära skyddsobjekt, utan kan också appliceras på rörliga objekt, exempelvis genom att sys in i arbetskläderna på de som dagligdags rör sig i närheten av truckars arbetsområden. Det fungerar lika bra i sådana applikationer.Konecranes NearGuard-system har också förlänats pris för innovativ skyddsteknik. Andra skyddsutrustningar är Parking Distance Control (PDC) med sensorer som mäter avstånd vid bakåtkörning, till vilken kan kopplas ett kameraövervakningssystem, Camera Supervision System (CSS), i vardagstal ä k s backningskamera.Till kostnadsbilden för truckhantering hör också kostnader för skadeförebyggande underhåll och reservdelar under truckens hela livslängd (LCC, Life Cycle Cost). Hos Konecranes i Markaryd strävar man idogt efter att sänka även dessa, exempelvis genom att utöka intervallen mellan underhållstillsynerna. För motorn har man lyckats utöka detta intervall med 500 driftstimmar, för växellådan med 1 000 driftstimmar och för hydraulsystemet med hela 4 000 driftstimmar. Till detta bidrar inte minst ett ultra-fint filtersystem, som förlänger intervallet för byte av hydraulolja från 4 000 till hela 12 000 driftstimmar.– Longlife Filter-systemet för hydrauloljan reducerar också oljeförbrukningen med 80 procent, jämfört med traditionella filtersystem, inflikar Hans-Jürgen Haupt, försäljningschef vid Konecranes GmbH i Dreieich utanför Bremen. Ett reservdelscenter finns i Langenhagen strax norr om Hannover (nära flygplatsen). Drygt 300 anställda på drygt 20 orter sörjer för att hålla Konecranes truckar rullande på den tyska marknaden.I slutmonteringsverkstaden i Markaryd tillverkas truckar och teleskopbomtruckar för den europeiska och nordamerikanska marknaden, medan maskiner för den asiatiska och sydamerikanska marknaden tillverkas i Kina. Koncernen sysselsätter runt 10 000 anställda på 578 orter i 46 länder och omsatte under 2010 1 546 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113