Ökad prispress i e-handeln
I spåren av skuldkrisen kommer allt fler tecken på vikande konsumtion. E-handeln har hittills hållit emot bättre mot tillbakagången jämfört med butikshandeln, men bland e-handelsföretag tilltar insikten att en sämre konjunktur obönhörligen också leder till hårdare inbördes konkurrens. Prispress och ökade krav på snabb leverans spås bli de två klart starkaste trenderna under nästa år inom e-handeln. Tre av tio företag pekar på ökad betydelse för sociala medier i köpprocessen. Lika många lyfter fram fortsatt satsning på sökmotoroptimering respektive ökad handel över riksgränserna.– E-handelsföretagen har ett försteg mot den traditionella handeln, eftersom prismedvetenheten tenderar att tillta i sämre tider, säger Arne Andersson, e-handelsexpert vid Posten.Den dramatiskt ökade förekomsten av smartphones har ännu inte lett till något verkligt genombrott för e-handel av varor via mobiltelefoner. Men när e-handelsföretag ska peka ut vad de tror om nästa års trender, anger 18 procent att anpassning av sajter för att stödja försäljning via mobilen är en trend. 13 procent anger utveckling av särskilda plattformar – appar – för försäljning via mobilen.Enligt en ny undersökning från Posten har 5 procent av e-handelskonsumenterna handlat via sin mobil de senaste tre månaderna. De som inte gjort det, anger det vara enklare att göra det via datorn, samt att mobilens bildskärm upplevs vara för liten.– Många pratar om mobilhandeln och ett genombrott kommer, säger Arne Andersson. Att vi inte är där ännu, har att göra med de anpassningar som krävs i form av enklare sajter eller speciella appar. Konsumenternas främsta drivkraft att handla på nätet i stället för i fysisk butik, är att det är enklare och bekvämare. Köplusten hämmas bara av dimensionerna hos mobilens skärm.