Förslag om ändrade bromsregler
– Förslaget om smalare bromskorridor innebär bättre bromsanpassning och minskar risken för glasade belägg på släpvagnar, samt minskar också risken för spräckta skivor eller bromstrummor pga överbromsning av släpvagnar, förklarar Mårten Johansson, teknikchef vid Sveriges Åkeriföretag (SÅ), tillika ordförande i Internationella Tekniska Kommittén (IRU CIT), som i egenskap av ordförande koordinerat förslaget i NVF Fordon och Transporter.Förslaget emanerar från erfarenheterna av den frivilliga bromstesten XTB, som SÅ drivit i åkeribranschen med justering av starttryck för optimal fördelning av bromsverkan.– Bromsexperter inom NVF Fordon och Transporter inom IRU CIT har bidragit med synpunkter och underlag som på ett förtjänstfullt sätt dokumenterats med förslag till GRRF av Viktor Hollnagel och Peter Dyrelund, Trafikstyrelsen Danmark, vitsordar Mårten Johansson.Förslaget har således rönt framgång i flera instanser och arbetet går nu vidare.– Starttrycket 0,5–0,8 bar har numera blivit ISO-standard och därför är det hög tid att lyfta in denna tillämpning i FN:s internationella regelverk Regulation 13, så att nya fordon typgodkänns med optimerade bromsprestanda, framhåller Mårten Johansson, som deltog vid GRRF-mötet och stödjer förslaget, vilket nu ska granskas för att återkomma på dagordningen vid nästa GRRF-möte i februari 2012.FN:s ekonomiska kommission för Europa, ECE, arbetar med och tar fram internationella avtal, konventioner och andra internationella, rättsligt bindande instrument, samt rekommendationer för ett stort antal transportfrågor.