AirBaltic moderniserar flygplanflottan
Avställningen av Fokker 50-planen, som ursprungligen var planerad till 2013, genomförs nu tidigare för att påskynda moderniseringsprocessen vid lettiska flygbolaget AirBaltic. Totalt sett kommer utfasningen av den nederländska flygplantypen att leda till avsevärda kostnadsreduceringar och föra flygbolaget närmare sin målsättning att bedriva kommersiell luftfart med endast två flygplantyper. En konsekvens av beslutet om moderniseringen blir dessvärre också att drygt 200 av nära 1 200 anställda kommer att sägas upp för att proportionellt kunna tillgodose förändringen i flygplanflottan.AirBaltic introducerade Fokker 50 redan 1988. Under de gångna 12 åren har 140 000 flygningar genomförts med flygplantypen, som tillbringat 180 000 flygtimmar i luften i transportarbete med att befordra 3,6 miljoner flygresenärer. Under samma tid har flygplanen tillryggalagt en sammanlagd flygsträcka av 72 miljoner km. Med utgångspunkt från Lettlands huvudstad Riga (RIX) trafikerar AirBaltic 80 destinationer i Skandinavien, Europa, Ryssland, Oberoende Staters Samvälde (OSS) samt Mellanöstern.Som ett led i utvecklingen kommer AirBaltic inför vintersäsongen att optimera sitt trafiknät för att bättre återspegla marknadens efterfrågan på flygbefordran. Det lettiska flygbolaget kommer också att undersöka möjligheten att införa ytterligare moderna turboprop-drivna trafikplan till sommaren 2012. – Fokker 50 har tjänat AirBaltic väl under de gångna 12 åren, framhåller Bertolt Flick, VD för A/S Air Baltic Corporation. Plantypen har varit vår primära arbetshäst för regionala flygningar, som idag tar transitresenärer till Riga för anslutande flygningar vidare till destinationer så som London, Paris, Kiev eller Tel Aviv.Bertolt Flick ger 72-miljoner-km-trotjänaren en eloge:– Det är ett fantastiskt flygplan, men den nya verkligheten med ökade drivmedelspriser och högre kostnadstryck, tillsammans med volatiliteten (svajigheten) på marknaden i Europa och oroligheterna i Mellanöstern, kräver att vi ytterligare förbättrar effektiviteten i bolaget. Som en del av i AirBaltics moderniseringsplan införde vi förra året toppmoderna flygplan av typen Bombardier Q400 Next Generation. Följdeffekter av detta ser vi tydligt på effektiviteten i bolaget vad rör driftskostnader, som gör att vi kan vidmakthålla överkomliga biljettpriser i en värld, där drivmedelskostnaderna ökar. Dessutom ökar även underhållskostnaderna för Fokker 50, eftersom flygplantypen inte längre tillverkas. Därför ställer vi av våra Fokker 50-plan nu redan till vintersäsongen.Alldenstund det tvåmotoriga turboprop-planet Fokker 50 är ett högvingat plan, vars vinghuvudbalkar möts uppe i ryggen på planet, ungefär mitt över kabinen, har passagerare som fått sina sittplatser anvisade till stolsraderna 5–6–7 (eller i trakten av dessa), kunnat konstatera att något utrymme för kabinbagage att tala om inte existerar i hyllorna ovanför stolsraderna, ity vingbalken stjäl det mesta av utrymmet. Något som ”TRANSPORTNeT.se:s” utsände medarbetare påtagligt kunnat konstatera under åtskilliga flygningar med AirBaltics Fokker 50! Men i allt övrigt har flygplantypen inte lämnat något övrigt att önska, utan tvärtom varit en trevlig bekantskap.