23948sdkhjf

Maersk Line testar avgasrening

Maersk Line utprovar ett nytt system för avgasreningssystem för att reducera svaveloxidhalten (SOx) i avgaserna från motorerna i rederiets fartyg.

– Svavel är ett stort problem inom sjöfartsnäringen och vi är allvarligt bekymrade över dess inverkan på allmänhetens hälsotillstånd, särskilt för människor bosatta nära hamnar, försäkrar Jacob Sterling, ansvarig för Klimat och Miljö vid Maersk Line.Rederiet avser därför utprova ett avancerat avgas-scrubbersystem som utvecklats av Belco och anpassats för installation i Maersk Lines respektive Maersk Tankers fartyg. Den nya metoden uppges kunna reducera svaveloxidhalten (SOx) i avgaserna med drygt 97 procent.– Vi har undersökt SOx-scrubbertekniker under flera år för att finna den lämpligaste tekniken att installera i våra fartyg, fastslår Bo Cerup-Simonsen, chef för Maersk Maritime Technology. Samarbetet med Belco bereder oss stor tillfreddställelse och vi är övertygade om att det kommer att föra oss ett steg närmare förståelsen för vilka möjligheter som på ett kostnadseffektivt sätt står oss till buds för att förbättre våra miljöprestanda.Maersk investerar ca 600 000 dollar (USD) i installation och driftsättning av SOx-scrubbern ombord i containerfartyget M/S Maersk Taurus till 2012, varpå systemet kan vara i drift under hela seglingsperioden, därest förhållandena är de rätta.– Global svavellagstiftning kommer att träda i kraft under de närmast kommande åren, varför en ökad förståelse för dessa system kommer att förbereda oss snabbare för smarta investeringsbeslut, inflikar Maurice Meehan, chef för långsiktig hållbarhet vid Maersk Tankers- Scrubbern reducerar inte bara SOx kraftigt utan förbrukar även avsevärda mängder energi.– Ett system av denna omfattning förbrukar energi och ökar därmed koldioxidutsläppen (CO2), påpekar Bo Cerup-Simonsen. Därför måste vi hitta den rätta balansen mellan reducering av SOx, ökning av CO2 och kostnaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063