Inget stoppar stjärnprydda 4x4
Oavsett om det är privatpersoner eller yrkesfolk som har att tackla svåra körunderlag, har Mercedes-Benz ett lämpligt all-hjulsdrivet fordon i någon av 4x4-versionerna av Viano, Vito, Sprinter eller Vario, i ett brett utbud av varierande fordonslängder, takthöjder, bruttovikter, motor- och drivlinealternativ, samt med en rad tekniska funktioner för säker framfart och säkra stopp såväl på väg som i terräng.Goda framkomlighet på svåra körunderlag utesluter inte god körkomfort hos kvartetten transportbilar, utan håller sig på samma höga nivå som hos sina motsvarande bakhjulsdrivna modeller. För privat bruk finns komfortabelt utrustade Viano 4Matic i fyra olika versioner: Ambiente, Viano Trend, Viano Fun respektive kompakta Viano Marco Polo husbil. Försedda med 4ETS Electronic Traction Control och automatväxellåda för drivningen, kan de utrustas med alternativa CDI-dieselmotorer med motoreffekter från 136–163 hästar, motsvarande 100–120 kW, plus BlueEfficiency-paket med partikelfilter som standard för att uppfylla Euro 5-emissionskrav.Tekniskt sett närbesläktad med Viano är Vito 4x4 ett stryktåligare fordon riktat till yrkesutövare ute på fältarbete, samtidigt som det är ett kompakt och lättmanövrerbart fordon. I likhet med Viano har också Sprinter 4x4 samma beprövade drivlina reglerad av 4ETS Electronic Traction Control-system för jämn kraftfördelning mellan alla fyra hjulen, till fromma för förarens odelade koncentration på körunderlaget framöver.Därutöver är Sprinter 4x4 utrustad med några ytterligare framfartsfrämjande funktioner, så som valfri inkoppling av all-hjulsdriften i takt med aktuellt behov genom ett knapptryck på instrumentbrädan. All-hjulsdriftteknologin är identisk med den i Viano 4Matic och Vito4x4. Men som tillval kan Sprinter 4x4 också utrustas med en navreduktionsbox, som, samtidigt som den reducerar hastigheten med runt 40 procent, förstärker vridmomentet med motsvarande procentuella ökning för framkomlighet under de allra svåraste off-road-körförhållanden.Parallellt med ett urval driftsekonomiska fyrcylindriga dieselmotorer kan Sprinter 4x4 alternativt förses med en imponerande V6:a på 190 hästar, 140 kW, och ett betryggande högt vridmoment om 440 Nm. Två viktsklasser och ett stort antal karossvarianter, liksom även chassie för specialpåbyggnation, säkrar att det alltid finns en Sprinter 4x4 passande för den kundspecifika arbetsuppgiften.För volymtransporter på svåra körunderlag finns Vario 4x4 att tillgå, med sitt rymligt dimensionerade skåp och permanent all-hjulsdrift tillsammans med en inkopplingsbar mekanisk mellanaxel och differentialspärrar mellan hjulparen. Med sin lastbilsdimensionerade drivkälla, kraftöverföring och skåpkonstruktion har Vario grundmurat sitt renommé i mer än ett decenniums tidsutdräkt. Den sanna arbetshästen bland all-hjulsdrivna skåpbilar finns Vario också i 7,5-tons nyttolastutförande.Med senaste generationen Viano 4Matic höjs ribban för all-hjulsdrivna transportbilar vad avser bränsle-och emissionssnålhet, i kombination med prestandaförbättring. Med sin permanent inkopplade all-hjulsdrift tar den sig fram på alla slags körunderlag, må det vara i djup snö eller på isiga vägar, på grusväg eller utanför körvägar. Allt föraren behöver är en omdömesgill hantering av gaspedalen, resten sköter det elektroniska drivkraftstyrsystemet, harmoniskt integrerat med ESP Electronic Stability Programme.Med 4Matics ständigt aktiverade all-hjulsdrift fördelas kraften mellan Vianos framaxel och bakaxel under normala körförhållanden i ett förhållande om 35:65, vilket garanterar ett uppträdande som inte skiljer sig nämnvärt från den normala bakhjulsdrivna Vianon. I stället för att förlita sig på mekaniska differentialspärrar arbetar Vianos all-hjulsdrift med 4ETS Electronic Traction System drivsystem. Därest ett eller fler hjul börjar slira, bromsas det/de slirande hjulet/hjulen genom att 4ETS bromsar det/dessa med korta, pulserande inbromsningar, samtidigt som det ökar vridmomentet på de hjul som fortsatt driver med motsvarande procentuella kraftökning. För att gå iland med detta, utnyttjar 4ETS hjulens ABS-sensorer. 4ETS automatiska dutt-bromsning simulerar effekten av att ha tre olika differentialspärrar, en mellanaxel-diffspärr och en diffspärr vardera på fram- och bakaxeln.Överföringslådan är bultad direkt på huvudväxellådan. Den kompakta framaxeldrivningen är permanent-oljefylld och helt underhållsfri, liksom även de tillkommande framaxel-drivaxlarna med liten drivvinkel för optimal livslängd. Slitage minimeras genom en ny montering av framaxelns drivenhet och ökad oljevolym. Differentialens snedskurna kugghjul/drev främjar smidig funktion.4ETS-systemet är helt integrerat med Adaptive ESP Electroniska Stabiliserings-Programmet med för all-hjulsdriften anpassade egenskaper, men alla dess adaptiva ESP-funktioner är bibehållna, så som ABS låsningsfri bromsning, ASR slirningsfri acceleration, EBV elektronisk bromskraftfördelning, BAS bromskraftförstärkning och AAS startstöd vid rampkörning. I kombination med fabriksmonterad dragkrok avrundas ESP-funktionerna med Trailer Stability Assist-system, som motverkar släpets pendlande kaströrelser vid kraftig inbromsning genom pulserande inbromsning av släpvagnen för att räta upp den.Om bakhjulen slirar lätt vid start på halkigt körunderlag, blinkar en varningslampa om ett hjul överträtt sin väggreppsgräns, i vilket fall föraren för att uppnå maximal dragkraft bör trampa ned gaspedalen mera vid låg hastighet, trots varningslampans blinkande sken. 4ETS reglerar automatiskt hjulens slirning genom optimal låsningskraft på varje individuellt hjul.Beroende på körsituationen kan det i vissa fall vara tillrådligt att koppla ifrån ASR slirningsgfria accelerationsreglering genom att trycka in en knapp. Momentant lyfter detta regleringsnivån till att öka dragkraften genom att öka hjulslirningen, vilket kommer till godo vid körning med snökedjor eller på en rullstensväg. ASR-systemet återaktiveras automatiskt vid hastigheter mellan 40–60 km/h. Samma gäller när hjulslirningen överskrider tillåtna gränsvärden eller efter mer än 10 sekunder i ASR-frånkopplat läge. ESP förblir dock aktivt, även om ASR har deaktiverats.Även bromskraften på samtliga hjul regleras på sådant sätt att bromskraft nästan städse appliceras på inte fler än tre hjul samtidigt. Skulle den sammanlagda slirningen hos alla hjul överskrida den (sensoriskt) uppmätta slirningen, minskar 4ETS drivkraftöverföringen från motorn. Alla sådana ingrepp från reglersystemet till trots, finns ingen risk för överhettning av bromssystemet. Skulle under extrema off-road-körförhållanden bromstemperaturen stiga till onormalt höga värden, reducerar 4ETS automatiskt bromsningseffekten till dess bromsarna åter kylts ned igen, ett tillstånd som föraren varnas för genom att en indikatorlampa då tänds.Ökad markfrigång förbättrar Viano 4Matics off-road-egenskaper med 20° vinkelfrigång framåt, jämfört med 14° hos bakhjulsdrivna Viano, medan modellen med kort hjulbas och kort överhäng har 28° vinkelfrigång baktill, jämfört med 22° hos konventionella Vianon. Markfrigången vid framaxeln är 150 mm och vid bakaxeln 210 mm. Beroende på utförande är backtagningsförmågan hos all-hjulsdrivna Viano ca 20 procent högre jämfört med bakhjulsdrivna Vianon.Med all extra teknisk utrustning för fyrhjulsdrift ökas det all-hjulsdrivna fordonets egenvikt med blott 80 kg, medan dess höjd ökas med blott 70 mm, vilket gör att fordonet håller sig under 2 m fordonshöjd och sålunda kommer in i normala garage, biltvättar och parkeringshus. Blott Viano Marco Polo husbil med sitt höjbara tak passerar 2-metersgränsen. I vilket fall som helst förhindrar 4ETS kritiska situationer från att uppstå. Så t ex minskas den låsande effekten på axeln vid ökande hastighet för att förhindra svajning och vidmakthålla körstabiliteten.De nya dieselmotorerna till Viano 4Matic uppfyller Euro 5 avgasstandard, samtidigt som deras drivmedelsförbrukning reducerats, med ty åtföljande reducering av avgasmängden. De två fyrcylindriga 2,5-liters CDI-dieselmotorerna är båda utrustade med oxiderande katalytisk converter, partikelfilter och kyld avgasåtermatning (cooled exhaust recirculation). Dubbla, överliggande kamaxlar betjänar 16 ventiler (insugs- och avgasventiler) och drivs av en kombination av kugghjul och en kort drivkedja, vilket grundar för praktiskt taget outslitlig uthållighet.136-hästars-dieseln presterar ett max vridmoment om 310 Nm inom ett varvtalsregister om 1 400–2 400 vpm, medan 163-hästars-dieseln åstadkommer 360 Nm inom varvtalsspannet 1 600–2 400 vpm. De långslagiga motorerna uppvisar således en imponerande dragkraft över ett brett varvtalsregister. Ett common-rail-system förser motorerna med bränsle med extremt hög precision genom särskilt uthålliga solenoidventiler och sju-håls-insprutningsmunstycken.Båda motorerna överladdas med avgasdrivna turboaggregat med variabel geometri. Kombinationen av ett varvtalsläge vid 3 800 vpm för max motoreffekt och ett högt vridmoment även vid ett inledningsvis lågt varvtal leder till ett exceptionellt brett effektregister mellan ca 1 500–4 000 vpm, vilket kommer till sin rätt särskilt vid off-road-körning. Tack vare detta klarar växellådan utnyttja max motoreffekt med få växelsteg, något som annars skulle inneburit effektförluster och i slutänden förlust av drivkrat i off-road-situationer.Kombinationen av common-rail-insprutning, bakre kamaxeldrift och två motroterande balanseringsaxlar leder till att motorn arbetar osedvanligt vibrationsfritt, mjukt och harmoniskt.BlueEfficiency-tekniken, standard i Viano, minskar såväl drivmedelsförbrukning som avgasvolymen. Batterihushållning, däck med lågt rullmotstånd, ECO-pump för styrservon, behovsstyrd bränslepump och mätpunkter i motorn samverkar till att uppnå detta.För kraftöverföringen har valts Mercedes-Benzs beprövade, förarvänliga femväxlade automatlåda som passar väl ihop med drivkällan, chassie och fjädring. Tack vare 4ETS kan föraren överlåta allt åt all-hjulsdriften, medan växellådan väljer lämpligaste växel i varje läge och låter föraren koncentrera sig på körunderlaget framöver.Som tillval finns ett antal paketlösningar med allt ifrån cykelställ för montainbikes till Comand APS navigationssystem och kylskåp ombord. För ofta återkommande off-road-körning finns M+S-däck för bättre markgrepp och ett riktigt reservhjul för ökad säkerhet (i stället för snikis-varianten för att blott linka hem till närmaste däcksverkstad). Dragkrok finns för 2,5 tons släpvagnslast.Viano 4Matic finns i tre olika längder, kompakt, lång och extra-lång. I samtliga utföranden överstiger inte max bruttovikt 3 050 kg.För konstant all-hjulsdrivna Vito 4x4 kan tilläggas att den, förutom i skåpbilsversion, också finns som minibuss med plats för upp till sex personer (2 +3 eller 3 + 3) starka arbetslag. Skåpbilen har fjärrstyrt centrallås, dimljus, fönsterantenn, elektriskt drivna fönsterhissar och två-vägs inställbar ratt. Skåpet i såväl skåpversionen som i modell Mixto har klädda skåpväggar upp till midjehöjd. Kraftiga lastsäkringöglor finns såväl försänkta i lastrumsgolvet som utmed långsidesväggarna.Som arbetslags-minibuss har Vito 4x4 eluppvärmda och elmotordrivet inställbara backspeglar som standard. Bland tillbehörspaketen finns Cargo med trägolv och lastsäkringsutrustning, Top Load inbegriper räcken för att lasta på taket, medan inredningen i Mixto och arbetslagsbussen kan uppgraderas med tillbehörspaket så som Safety, Security och Ligth & Sight.I Van Solution-programmet ingår olika skåpinredningar från specialistföretag för hantverkare inom VVS, AC, elinstallation och fältservice. Därutöver kan skåpbilen inredas för kyl- och frystransporter.För Sprinter 4x4 finns tre alternativa motorer att välja på. Förutom samma 163-hästars (120 kW) fyrcylindriga 2,15-liters dieselmotor som erbjuds Viano och Vito, finns en fyrcylindrig 2,15-liters CDI-dieselmotor om 129 hästar, 95 kW, vid 3 800 rpm som har ett vridmoment om 305 Nm inom varvtalsregistret 1 200–2 400 vpm, samt en sexcylindrig 3-liters V6-dieselmotor med en motoreffekt av 190 hästar vid 3 800 vpm, motsvarande 140 kW, och ett vridmoment om 440 Nm inom varvtalsregistret 1 400–2 400 vpm. På V6:an är det förstås dubbla överliggande kamaxlar som betjänar 24 ventiler, till skillnad mot 16 ventiler hos de fyrcylindriga motorerna. Samtliga motoralternativ uppvisar vridmoment över en mycket flack vridmomentkurva som börjar redan vid så låga varvtal som 1 200 vpm.Common-rail insprutningssystem för bränsleinsprutningen använder solenoidventiler och sjuhåliga insprutningsmunstycken på de fyrcylindriga dieselmotorerna, medan V6:ans bränsleinsprutning sker med piezoelektriska, åttahåls insprutningsmunstycken. De fyrcylindriga motorerna överladdas med luftbränsleblandning med två seriekopplade turboaggregat, medan V6:an har ett enkelt turboaggregat med variabel turbingeometri.Förutom Mercedes-Benzs beprövade femväxlade automatiska växellåda erbjuds alternativt en sexväxlad manuell växellåda, ECO Gear, med ett brett utväxlingsförhållande. Första växeln med sitt låga utväxlingsförhållande är särskilt lämplig vid start i motlut eller där markgreppet är svagt. Den högsta, sjätte växeln är en ekonomikörningsväxel som sänker motorns arbetsvarvtal på transportsträckor i högre hastigheter på huvudleder och motorvägar.Sprinter 4x4 kan i chassieform byggas på med en trevägstipp av stål/aluminium för hantering av schaktmassor på svåra byggarbetsplatser, eller för landskapsarkitekter, medan ett stort urval skåppåbyggnader för styckegods erbjuds bud/kurir- och expressgodsåkerier. Samt förstås frysskåp för djupfrysta livsmedel. Med tre olika fordonslängder, tre olika höjder, två hjulbaser, två viktsklasser, 3,5 tons respektive 5,0 tons bruttovikt, är det inte förvånande att Sprinter 4x4 kan fås i upp till 80 olika varianter redan från fabriken, inbegripet pick-up-modeller med flakytor om 6,9–9,2 m2, respektive 5,5–7,7 m2 för dubbelhyttversionerna. I skåputförande varierar lastvolymen från 9–17 m3 med långt överhäng.Volymskåpet Vario 4x4 inom bruttoviktintervallet 7,5–8,2 ton överbryggar gränsskiktet mellan segmenten transportbilar och lastbilar och för i sin formgivning samman det bästa av båda slagen av nyttofordon. En mycket lasttålig konstruktion, byggd på ett stegformat chassie, med stela axlar och parabolfjädrar, är den sina ytterdimensioner till trots överraskande smidig och lättmanövrerbar, väl lämpad för bruk utanför allfarvägarna.Med ett chassie som har en nyttolastförmåga av 3 950–4 550 kg lämpar sig Vario 4x4 väl för påbyggnation av specialkarosser, inbegripet tippflak för laster om upp till 3,1 ton. Försedd med dragkrok har den en dragkraft om upp till 7,5 ton. Maximal tågvikt för ett bil+släp-ekipage uppgår till 13 ton för Vario 4x4 och 15 ton för den konventionellt bakaxeldrivna Varion. Två hjulbaser förekommer, 3 700 mm respektive 4 250 mm.Såväl fram- som bakaxel drivs av Mercedes-Benzs VG 500 treaxlade kraftöverföring. Kraftfördelningen mellan framaxel och bakaxel är satt till ett förhållande om 28:72 procents fördelning. Genom aktivering av ett reglage på instrumentpanelen kan föraren välja lågväxellådan, vilket reducerar hastigheten i de individuella växelstegen, vid 1:1,67 utväxling, med 40 procent och därmed öka dragkraften med motsvarande 40-procentiga förstärkning. All-hjulsdrivteknologin ökar fordonets tjänstevikt med 400 kg, vilket inte inkräktar på nyttolastkapaciteten, som överstiger den som konventionella bakhjulsdrivna 7,5-tons-modellen kan lasta.Vid off-road-körning kan Vario 4x4-föraren öka dragkraften ytterligare med hjälp av differentialspärrar. I standardspecifikation för Vario 4x4 ingår två diffspärrar, varav den längsgående diffspärren skapar effekten av en genomgående drivning till fram- och bakaxeln för kontinuerlig maximal drivkraft. Den mekaniska diffspärren på bakaxeln, även den standard, har 100 procents låsningseffekt som förstärker det framåtdrivande momentet ytterligare. Diffspärrarna aktiveras i tur och ordning genom vippbrytare på instrumentpanelen.I standardutrustning för Vario 4x4 ingår stabilisatorer för fram- och bakaxeln, samt specialdäck i dimensionen 215/75 R 17.5 för chassiet med 4 250 mm hjulbas och skåpbilsmodellen. För chassiemodellen med tippflak på 3 700 mm hjulbas är däcksdimensionen 9.5 R 17.5. En slik däcksutrustning ökar markfrigången under baxaxeln med ca 40 mm till 216 mm. Förstärkta parabolfjädrar på fram- och bakaxeln är också standard på Vario 4x4, liksom förstärkta stabilisatorer framtill.Även på Vario 4x4 kan ABS-funktionen kopplas bort från bromssystemet vid långsam körning med snökedjor, i djup snö, på sandigt underlag eller på sprängsten genom att låta de låsta hjulen riktigt ta spjärn emot körunderlaget och sålunda korta bromssträckan. Beroende på motorval kan stigningar om upp till 70 procent med full last bemäktigas, ett ytterligare bevis på Vario 4x4:s exceptionella dragkraft.Som drivkälla i Vario 4x4 finns fyrcylindriga laddluftkylda, direktinsprutade turbodieslar ur OM 904 LA-motorfamiljen med 4,25-liters slagvolym i tre effektklasser: 129–156–177 hästar, motsvarande 95–115–130 kW vid 2 200 vpm, och med vridmoment om 500–610–675 Nm inom ett varvtalsregister om 1 200–1 600 vpm, viket kommer till god nytta vid off-roadkörning i ett jämnt, stadigt och oavbrutet tempo och utan störande behov av växling. Med BlueTec-teknologi, inbegripet AdBlue-katalyserad SCR-teknik, uppfylls emissionsreningskraven i Euro 5.Växellådan är en manuellt sexväxlad låda med golvväxelspak och med brett utväxlingsspektrum för hög dragkraft på lågväxeln och bränslesnål lågvarvskörning vid högre hastigheter. 90-liters drivmedelstank ger god räckvidd även under svåra körförhållanden.Som volymskåp på 3 700 mm hjulbas och invändig höjd i lastutrymmet om 1 785 mm erbjuder Vario 4x4 en lastvolym om 13,3 m3, vilket ökar till 17,4 m3 med den längre hjulbasen 4 250 mm och högre invändiga höjden om 1 930 mm. I pick-up-utförande och som tippbil förekommer bara den korta hjulbasen. Med kort förarhytt får lastflaket dimensionerna 4 000 x 2 200 mm. För extern specialpåbyggnad levereras Vario 4x4 som naket chassie med endast förarhytt fabriksmonterad. Trevägstipp levereras av Meiller till enkel- eller dubbelhyttförsett chassie. För drivning av tilläggsutrustning kan ekipaget förses med extra kraftuttag till vänster om genomgående axeln.