Första containeranlöpet i Norra Hamnen
– Vi har ägnat tid åt att utbilda våra kranförare på den nya gantry-kranen, som är betydligt snabbare än i den gamla containerhamnen och vi ska använda de första anloppen för att få rutin. Snabbare kranar innebär att vi kan lossa och lasta fler containrar inom den tidsram som rederierna har avsatt, säger Claus Ellemann-Jensen, COO Port and Terminal Operations, CMP. Containerfartygens snabbare ”turnaround” och den ökade kapaciteten i Norra Hamnen är en viktig konkurrensparameter när det gäller att förbättra produktiviteten och därmed få in ökade volymer till den regionalt hårt konkurrensutsatta hamnen i Malmö.– Dessutom har vi gott om plats. Där andra hamnar i närområdet har problem med trängsel kan vi erbjuda utökad kapacitet, precis som vi har gjort i Köpenhamns hamn, där de stora containerrederierna CMA CGM och Maersk nu anlöper med egna fartyg, säger Claus Ellemann-Jensen.