Fyra Airbus A330F till Avianca
Den högeffektiva och mångsidiga A330-200F (F som i Freighter) ska ersätta Tampas nuvarande fraktflygplan och förväntas spela en nyckelroll i moderbolaget Aviancas internationella fraktflygverksamhet. Sedan tidigare bedriver AviancaTaca och dess dotterbolag inom AviancaTaca Holdings-koncernen kommersiell luftfart med sju Airbus A330-200 i passagerarversion och med hela 81 stycken Airbus A320 medeldistansplan.– Med ledning av våra erfarenheter av de sju A330-pasagerarplan vi redan äger, är vi övertygade om att de nya helfraktplanen kommer att löna oss rikligen med högre drivmedelseffektivitet, lägre driftskostnader och förbättrade miljöegenskaper, förutskickar Fabio Villegas, VD för AviancaTaca Holdings. Vi känner oss mäkta stolta över att vårt fraktflygbolag Tampa kommer att bli förste A330-fraktplansoperatör i Latinamerika.– En ytterligare styrka just i latinamerikanska förhållanden är flygplantypens goda egenskaper under s k hot-and-high-flygplatsförhållanden, dvs starter/landningar på högt belägna flygplatser med höga omgivande temperaturförhållanden, framhåller John Leahy, ansvarig för funktion Kunder vid Airbus. A330-200F lämpar sig också väl på längre transkontinentala flygsträckor utan avkall på sin maximala lastkapacitet.A330-200F, som just fullbordat ett framgångsrikt år med effektiva fraktflygningar, lastar upp till 70 ton nyttolast och har en räckvidd på upp till 4 000 nautiska mil. Åtta sådana fraktflygplan är i drift hos fraktflygbolag i Europa, Mellanöstern och Asien. Till dags dato har sammanlagt 61 exemplar av flygplantypen i fråga beställts av 10 flygbolag.