23948sdkhjf

Ford förlägger nytt reservdelsuppdrag hos DHL

DHL Supply Chain har ansvarat för Fords reservdelslogistik från sitt lager i Örebro under en lång tid. Nu ger Ford DHL förlängt förtroende i och med att ett nytt treårsavtal slutits. 

I det nya avtalet ingår hantering av reservdelslogistiken ochkundsupport till Fords samtliga återförsäljare i Sverige, Norge,Finland och Baltikum. Avtalet, som innebär att DHL Supply Chain sköter all reservdelshantering samt bistår med en stor kundsupportavdelning, löper på tre år. Cirka 23 000 artikelnummer hanteras från lagret i Örebro.– Eftersom snabba och pålitliga leveranser ut till verkstäderna är grundläggande för oss och vi av erfarenhet vet att DHL uppfyller detta krav, har vi valt att fortsätta vårt samarbete med dem. Den goda servicen DHL ger oss i Norden och Baltikum är mycket tillfredsställande och det geografiska läget med lagret i Örebro har också varit avgörande, säger Klaus Heinen, europeisk inköpschef för Ford. DHL hanterar återförsäljarbeställningar (dealer orders) som sampackas och skeppas ut med leverans dagen efter eller efterföljande dag. Vid behov lägger verkstäderna en il-order (rush order) som levereras dagen efter. För ett antal av Fords återförsäljare i Stockholmsområdet, verkar lagret i Örebro även som ett lokalt distributionscenter (LDC), vilket är ytterligare en utveckling av uppdraget. LDC-konceptet betyder att återförsäljaren beställer på morgonen och får leverans vid lunch samma dag. Alla reservdelar särpackas dessutom till ett speciellt uppdrag, det vill säga för en viss bil på verkstaden. En av de stora fördelarna för Fords verkstäder och återförsäljare är att de slipper binda reservdelar i lager.– Vi är glada över det nya avtalet med Ford. Vi har ett mångårigt samarbete bakom oss, och vi har under årens lopp byggt upp en mycket god relation med både Ford och deras återförsäljare. Det nya avtalet bevisar att vi har mött upp Fords mycket höga krav på leveransprecision. Nu kommer vi ytterligare att utveckla uppdraget för att höja produktiviteten och servicen, säger Matthias Andersson, platschef för DHL Supply Chains lager i Örebro. Utöver hanteringen av reservdelarna sköter DHL även en stor del av returhanteringen. DHL står även för kundsupport och teknisk support till samtliga återförsäljare. Dagligen lossas i snitt tre trailers med reservdelar som kommer in från Fords stora centrallager i Köln, Tyskland. Outbound hanterar DHL i snitt 5 500 artikelnummer i olika kvantiteter dagligen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188