23948sdkhjf

Umeålogistiker vann Future Transport Award

Nordic Logistic Center i Umeå vann Future Transport Award 2011 i klassen Intermodal Goods. I klassen Public Transport vann ett annat umeåföretag – Hybercon. Ett annat umeföreta, Hybricon, vann klassen Public Transport.

Inför omkring 2 500 mässbesökare fick vinnarna motta sina pris på stora scenen i hjärtat av Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport. Stämningen var laddad när det visade sig att bägge vinnarna kom från den norrländska metropolen Umeå. Moderator för eventet var Jacob Albertsen, Mentor Communications och prisutdelare var Olle Huusko, chef affärsområde Godsterminaler på Jernhusen och Anders Karlsson, chefredaktör Transport & Logistik iDag. Bertil Hammarstedt på INAB – infrastruktur i Umeå AB fick ta emot prisen för Nordic Logistic Center i Umeå som han varit med och utvecklat. – Jag är verkligen mycket glad och hedrad över det här fina priset, det väger tungt att få ta emot det. Och tänk att båda vinnarna är från Umeå, det visar vilket framåtsiktande kommunledning vi har, sa Bertil Hammarstedt. Så här skrev juryn i sin motivering:”NLC Terminal i Umeå möter marknadens krav på järnvägstransporter samt den trafikökning som Botniabanan leder till. Det nya terminalområdet som kapacitet för hantering av lösa lastbärare och lastning/lossning av godsvagnar samt en radservicefunktioner. I anslutning till godsbangården byggs ett serviceområde för drift och underhåll av fordon och bana. Plats finns även för externa etableringar.Nordic Logistic Center i Umeå ska vara det affärsmässiga och naturliga valet för effektiva logistiktjänster i norra Skandinavien.Nordic Logistic Center i Umeå AB är ett kommunalt bolag i Umeå. Verksamheten utvecklas i samarbete med näringslivet i regionen och Trafikverket.”Övriga nominerade finalister i Futur Transport Award Intermodal Goods är följande två med juryns motiveringar:Halmstad HamnEn nystartad tågpendel mellan Halmstad och Västerås kan spara upp till 20 000 lastbilstransporter per år. Det har etablerats en tågpendel för semitrailrar och containrar mellan Halmstad och Västerås har Halmstads Hamn och Stuveri AB, GN Transport i Halmstad AB, Intercontainer (Scandinavia) AB, Västerås Kombiterminal AB och DHL Freight (Sweden) AB . Tågpendeln trafikerar sträckan 5 dagar i veckan vardera riktningen, och består av 25-36 lastbärare och är i drift sedan februari 2011. Logistikcentrum KatrineholmKatrineholms kommun, näringsliv och olika universitet utvecklar tillsammans Katrineholms Logistikcentrum. Norra Terminalen på Katrineholms Logistikcentrum är en av Skandinaviens största (65 000 kvm) och mest moderna kombiterminaler med möjlighet att ta emot morgondagens fullånga tåg om 750 meter. Kommunen har två terminaler i drift, Södra och Norra Terminalen. Katrineholms läge i korsningen mellan Västra och Södra stambanorna och kopplingen till riksvägnätet är optimalt ur transportsynpunkt. Inom en femton mils radie når man en tredjedel av Sveriges befolkning.Läs mer om Nordic Logistic Center i Umeå och Future Transport Aeward i nästa nummer av Transport & Logistic iDag!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125