23948sdkhjf

”Vinterdäck för tung trafik – Nu!”

Två riksdagsledamöter har skrivit motioner för att höja trafiksäkerheten i Sverige och vill förbjuda vinterdäck på sommaren och införa vinterdäck för den tunga trafiken på vintern.

Sverige har en mycket god tradition av att vidmakthålla och utveckla en hög trafiksäkerhet vilket är naturligt i ett land i norra Europa med kallt klimat och långa avstånd. Den tunga trafiken orsakar enligt Transportstyrelsens och Trafikverkets beräkningar cirka 30 - 60 procent av trafikstörningarna varje vinter, som ofta beror på att däcken inte är avsedda för vintervägarna. För att öka säkerheten på våra vägar samt minska de problematiska trafikstörningarna föreslår Ulf Berg och Lars Beckman ett vinterdäckskrav för tunga fordon.– Rätt däck är en viktig aspekt som påverkar trafiksäkerheten i allra högsta grad. Ofta pratar vi om vikten av att ha krockkuddar och bilbälte, men att köra med rätt däck är minst lika viktigt för att leva upp till Sveriges höga ambition för trafiksäkerhet, säger Ulf Berg (M) i en kommentar.Berg och Beckman vill även förbjuda vinterdäck på sommaren. Undersökningar har visat att det är lika farligt att köra med friktionsdäck på sommaren som det är att köra med sommardäck på vintern. Bromssträckan kan bli upp till 50 procent längre med friktionsdäck, jämfört med sommardäck. Därför skriver Beckman och Berg om behovet av att se över om det är lämpligt att använda friktionsdäck på sommaren.– Eftersom dubbdäcksförbudet införts på vissa håll så kör fler och fler bilister med friktionsdäck året runt för att slippa byta däck inför varje sommar och vinter. Det kan vara farligt eftersom friktionsdäcken inte är lämpliga att köra med på sommaren. Tester visar att det absolut bästa är att köra med dubbdäck på vintern och byta till sommardäck på sommaren, säger Lars Beckman (M) i ännu en kommentar till riksdagsmotionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093