Konecranes lanserar intelligenta kranar
Truview baseras på fjärrkontakt mellan kranen och Konecranes servicecentral, som kontinuerligt tar emot data från kranen och ger kunden en realistisk bild av kranens tillstånd.– All information från kranen sänds automatiskt till servicecentralen som bearbetar materialet och skapar konkreta rapporter. Servicecentret har resurser och kompetens för att hantera fjärrservicen globalt, säger Tuomo Härkönen, chef för Global Technical Services.I efterskott kan man dessutom installera ett utrustningspaket som gör det möjligt att erbjuda Truview även till äldre kranar. – Det är till och med möjligt att installera fjärrövervakningssystemet i kranar av andra märken om kunden har tecknat ett underhållsavtal med oss, säger Tuomo Härkönen.Rapporterna som sammanställs av Truview kan analyseras över Internet av både kunden och Konecranes servicepersonal.– I rapporterna betonar vi säkerhetsfrågor, som till exempel om kranen har varit överbelastad eller haft nödstopp, säger Sampsa Mattheiszen, Product Engineer, Remote Services. Eftersom all data återspeglar kranarnas verkliga användning är det möjligt att skapa skräddarsydda underhållsplaner för alla kranar i systemet.I tillägg till att Truview hjälper kunderna att använda sina lyftanordningar tryggt, kan Konecranes erbjuda service vid exakt rätt tidpunkt och även bedöma krankomponenternas återstående livslängd.– Det gör det till exempel möjligt att uppskjuta vissa serviceåtgärder om vår data visar att kranen använts mindre än beräknat, säger Sampsa Mattheiszen.Även distansservicen baserar sig på Konecranes globala servicenätverk med över 3 500 servicetekniker i 46 länder.– Vi är den klart största krantillverkaren som på ett globalt plan erbjuder fjärrservice för våra produkter, säger Sampsa Mattheiszen. Våra servicetekniker kombinerar traditionellt hantverkskunnande med ny teknologi som exempelvis Truconnect. Den här kombinationen kan ge stora besparingar åt våra kunder.Trucare är ett komplett servicepaket som inom ramen för garantitiden erbjuds på nya CXT-kranar för en period på fem år. Trucare inkluderar alltid Truview och innebär att Konecranes åtar sig, mot ett visst månatligt belopp att sköta kranens underhåll inklusive nödvändiga reservdelar.– I praktiken innebär det att vi delar den finansiella risken med kunden, säger Sampsa Mattheiszen. Så länge utrustningen används korrekt står vi för alla nödvändiga underhålls- och reservdelskostnader. Kostnaden för Trucare är transparent och baseras delvis på kranens beräknade användning.Tuomo Härkönen betonar att Konecranes har utvecklat sitt fjärrservicekoncept enbart för ett ändamål: Att ge kunderna nya möjligheter att effektivisera sin verksamhet. – Vi är nu i början av utvecklingen av våra fjärrservicetjänster, och flera nya underhållsprodukter- och tjänster är under utveckling, säger han.