Göteborgs containerterminal till APM Terminals
APM Terminals förvärvade under tisdagen, den 11 oktober, Skandia Container Terminal som driver Skandinaviens största containerterminal och har ett 25-årigt koncessionsavtal med Göteborgs Hamn AB. Skandia Container Terminal hanterade cirka 800 000 containerenheter (TEU) under förra året, vilket är cirka 60 procent av den svenska marknaden.– Vi vill satsa på Skandia Container Terminal i Göteborgs Hamn, säger Martin Poulsen, vd för APM Terminals i Europa. Det geografiska läget är oslagbart för serva industrin i hela Skandinavien och Östersjöregionen. Sverige är ett betydande exportland med både bas- och tillverkningsindustri och den svenska ekonomin växer. Det här är ett bra land att investera i. Bakgrunden till denna händelse är att hamnen för snart två år sedan delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer, mark och infrastruktur ägs av kommunen medan privata operatörer sköter driften. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar. Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåts till extern operatör.– Det här är en stor dag för Göteborg och för hela Sveriges näringsliv, säger Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn. Med APM Terminals internationella nätverk, expertis och investeringsvilja befäster Göteborgs Hamn sin roll som Sveriges internationella storhamn.APM Terminals är en av topp-fyra terminaloperatörer i hamnar världen över och driver idag 60 containerterminaler i 33 länder. Nio av dessa terminaler ligger i Europa. Bolaget ingår i den danska koncernen AP Möller-Maersk och är ett systerbolag till rederiet Maersk Line. Terminalverksamheten är dock helt skild från och oberoende av rederiet. APM Terminals har alla världens containerrederier som kunder. Huvudkontoret ligger i Haag, Holland.Det har varit ett mycket stort intresse och en hård konkurrens för att få överta Skandia Container Terminal. I stort sett samtliga globala terminaloperatörer har visat intresse. Totalt lämnades 13 kvalificerade bud in och en handfull intressenter deltog i slutrundan. Till slut föll ändå valet på APM Terminals.– APM Terminals delar våra visioner och har en imponerade marknads- och investeringsplan, säger Sven Hulterström. Deras helhjärtade satsning på Skandia Container Terminal kommer att gagna såväl hamnens utveckling som hela Sveriges industri och handel.APM Terminals kommer bland annat att investera i tre nya så kallade super post panamax-kranar, världens största kranar för att lasta och lossa containerfartyg. Andra investeringar är exempelvis utbyggd järnvägsterminal och tio nya grensletruckar (stora truckar som används i hamnar för att lyfta containrar).Affären innebär dessutom stora intäkter för Göteborgs Stad.– Pengarna kommer väl till pass, säger Sven Hulterström. Göteborgs Stad står inför omfattande investeringar inte minst inom infrastrukturområdet, men även framtida investeringar för att fortsätta utveckla Göteborgs Hamn som Skandinaviens godsnav.Så snart affären har godkänts av konkurrensmyndigheterna tar APM Terminals över Skandia Container Terminal, de cirka 450 anställda och bolagets alla tillgångar och avtal.