Scandlines färjor byggs i Stralsund
Scandlines tror på en framtid för färjetrafik mellan Danmark och Tyskland och stärker därför sin östliga korridor med investeringar i storleksordningen dryga 1,7 miljarder danska kronor (DKK), motsvarande ca 2,2 miljarder SEK. I Gedsers hamn investeras 300 miljoner DKK (ca 366 miljoner SEK)i en ny terminalbyggnad, nytt check-in-område samt 16 embarkerings- och debarkeringsramper. Rostocks hamn byggs ut med två kajplatser för Scandlines färjor.– Den förstärkta förbindelsen mellan Gedser och Rostock kommer att spela en avgörande roll i förverkligandet av en logistiskt effektiv östkorrido genom EU och vidare ut i världen, försäkrar Bengt Pihl, VD för Scandlines. Det bereder mig en stor glädje att EU har utsett denna rutt till en Motorway of the Seas, en utnämning som utgör ett kvitto på vårt bidrag till sjötrafiken mellan Skandinavien och Tyskland.M/S Berlin leveras från varvet i Stralsund enligt plan i mars 2012 och döps strax därpå, för att tas i drift i slutet av månaden. M/S Copenhagen levereras i maj 2012 och tas i drift samma månad. Färjorna lastar 96 lastbilar eller 480 personbilar.Seglatsen Gedser–Rostock beräknas komma att ta 1 h 45 min. Trots avsevärt ökad lastkapacitet kommer de nya ropax-färjorna att fortsatt embarkera/debarkera på blott 15 minuter.