Atlantic Airlines åter till Coventry
Efter en domstolshearing (High Court hearing) i december 2009 upphörde flygverksamheten vid Coventry Airport, men hyrestillståndet förvärvades av Sir Peter Rigbys Patriot Aviation Group den 28 april 2010.– Beskedet att Civil Aviation Authority och Department for Transport nu har utfärdat tilllstånd för Coventry Airport att bedriva tidtabellsbunden fraktflygverksamhet är synnerligen glädjande, medger Greg Little, VD för Atlantic Airlines. Under mellantiden blev vi välkomnade av Birmingham International Airport (BHX), varför vi är ett stort tack skyldiga till de anställda vid BHX som gjort allt för att underlätta vår fortsatta fraktflygverksamhet.Under den allra närmaste tiden avser West Atlantic att basera två av sina turbopropdrivna BAe ATP fraktflygplan på Coventrys flygplats för tidtabellsbundna fraktflygningar till Maastricht i Nederländerna, Lille i Frankrike och Dublin på Irland.West Atlantic bildades 2008 genom sammanslagningen av två av Europas väletablerade fraktflygbolag, Coventry-baserade Atlantic Airlines och Lidköpings-/Landvetter-baserade West Air Sweden. Sedan dess har dubbelflygbolaget West Atlantic vuxit till att idag ha en personalstyrka på 450 anställda medarbetare och med en flygflotta om drygt 50 fraktflygplan, däribland Boeing B737-300, Lockheed Electra, ATR-72, BAe ATP och Bombardier SRJ-200-PF respektive Q400-F fraktplan. Coventry Airport utgör flygbolagets driftsmässiga huvudbas samt dess tekniska bas.– Med återetableringen av driften vid Coventry Airport är vi väl positionerade för att gå en ljus framtid till mötes, spår Greg Little. Våra trogna kunder och uppdragsgivare har stött vår verksamhet under två svåra år och är lika förtjusta som vi över att Patriot Aviations ansträngningar har burit frukt i form av en återlicensiering av Coventry Airports flygverksamhet, vilket är nyckeln för vår framtida expansion.Fotnot: West Atlantic är sms varunamnet på flygbolagskoncernen West Air Europe Goup, en sammanslutning av tre frakt- och postflygande bolag, Göteborgsbaserade West Air Sweden, brittiska Atlantic Airlines och Luxemburgbaserade West Air Luxembourg. Wst Air Sweden inledde kommersiella flygningar redan 1962, kompletterade med fraktflygningar 1991 och utökade dessa till att omfatta nattliga postflygningar för den svenska Posten 1996, ytterligare utvidgat till Norska Postens postflygningar 2006.Atlantic Airlines etablerades 2004 som en s k Management Buy-Out (MBO) från det 1969 etablerade fraktflygbolaget Air Atlantic Group (och som flög bl a klassiska Douglas DC-3 långt in på 1980-talet!) i Storbritannien. West Air Luxembourg startade sin verksamhet 2003.Se även Transport iDag Nr 5/09, sidan 35, för bakgrundsartikel om West Atlantic.