Snabba sorteringsautomater till DPD
DPD ökar kapaciteten i sitt tyska nätverk genom att bygga två nya paketsorteringsterminaler i Erftstadt respektive Föhren. För att klara sortera höga volymer med paket och kollin har DPD lagt en order på två Crossorter 1500-anläggningar hos den nederländske systemleverantören VanDerLande Industries. De automatiska, högkapacitativa sorterarna klarar hantera upp till 11 000 paket per timme, med hög grad av tillförlitlighet.I synnerhet sorteringsterminalen i Erftstadt kommer att ställa höga krav på processhastighet. Här ska paket och kollin lossas och matas in i systemet i högt tempo, med en takt av 18 000 enheter per timme. Därutöver ska terminalen också klara förflytta och sortera fordonsdäck, såväl enskilt som i travar, vilket gör att Erftstad-terminalen kommer att stå i särklass bland DPD:s 75 depåer och terminaler. Terminalen utmärker sig genom sina dimensioner och hela 320 vädertätade godsportar för ankommande/avgående distributionsbilar och fjärrekipage.Den höga processtakten i Erftstadt kräver installation av två VanDerLande Crossorter 1500 sorteringskaruseller, vardera med en banlängd överstigande 400 m. I sorteringsslingorna (karusellerna) kan kollin med dimensioner om upp till 1 500 x 800 mm matas in och bandet snurrar med en takt av 2,5 m/s. Var och en av de två sorteringsanläggningarna har en kapacitet av drygt 11 000 kollin/h, vilket sammanlagt gör att DPD:s Erftstadt-terminal klarar hantera och sortera drygt 22 000 kollin/h.Enligt VanDerLandes pressinformation är Crossorter 1500 också energisnål, trots sin höga genomströmningshastighet. In till sorteringsslingorna kommer paket och kollin att matas via teleskoperande bandtransportörer, utrustade med automatiska vågar, fotocellsstyrd volymmätning (skrymme-mätning) och streckkodscanning av sändningsdata för spårbarhet och destinationsbestämning.I den nya sorteringsterminalen i Föhren är kraven inte lika högts ställda; har ska runt 8 000 kollin/h hanteras och sorteras. Efter lossning av paketen och kollina styrs materialflödet via en försortering till två transportörsnivåer. Paket sorteras till olika destinationer för utlastning till små transportbilar upp till stora containerlastbilar. Utmatningstransportörerna skiljer sig därför från de i Erftstad-anläggningen till sin konstruktion och layout. Från sorteringsslingan matas paket och kollin ut till containrarna i hög takt med en 80 m lång VanDerLande Posisorter-anläggning.Sorteringsanläggningen i Föhren ska vara driftklar i december 2011 och de dubbla sorteringsslingorna i Erftstad till nästa sommar 2012. De nya sorteringsterminalerna ersätter hittillsvarande terminaler i Frechen respektive Sehlem.