Frankfurts nattflyg stoppat
Så blev det då verklighet, det som ingen riktigt ville tro att det skulle sluta så illa. Delstaten Hesses Högre Administrativa Domstol i Kassel har utfärdat ett totalförbud för all flygverksamhet vid Frankfurt Flughafen (FRA), världens sjunde största fraktflygplats, från kl 23.00 till kl 05.00. Enligt en pressinformation från Lufthansa Cargo AG, som drabbas allra hårdast av det nattliga flygförbudet, alldenstund FRA är det tyska fraktflygbolagets största huvudbas, hade man inför vintertidtabellen blivit lovade och garanterade ett begränsat antal flygrörelser, med ett tak på max tio starter/landningar per natt.Med fraktflyget som bas har en hel logistiknäring utvecklats runtom FRA, med centrallager, 3PL-lager, tullfrilager och all annan verksamhet som hör till en livskraftig exportindustri och dito importverksamhet. En verksamhet som i många fall pågår dygnet runt och med tyngdpunkten förlagd till de nattliga timmarna, när de stora interkontinentala fraktjumboplanen lastas och lyfter från FRA, respektive landar och lossas i arla morgonväkten. Hesses Högre Administrativa Domstols oväntade utslag kommer därför att vända upp och ned på mycket av denna verksamhet, som nu måste planera om och anpassa sig till de nya, stränga förutsättningarna.Frågan om nattflygförbud eller kraftiga begränsningar i den nattliga flygverksamheten vid FRA har debatterats under lång tid, med kraftfulla inlägg mot ett nattförbud från såväl det tyska näringslivet som från fraktflygbolagen, enkannerligen Lufthansa Cargo AG. Hela tiden har de berörda parterna litat till att de nationalekonomiska argumenten skulle vara tillräckligt övertygande för att nå fram till en allmänt acceptabel kompromiss, och varit inställda på kraftiga begränsningar i den nattliga flygverksamheten. Ett totalförbud kommer därför, och dessutom med så kort varsel som endast två veckor innan förbudet träder i kraft, som en kalldusch.Nu stundar bråda tider för den FRA-baserade logistikindustrin och fraktflygbolagen att planera om hela den kommande vintersäsongens verksamhet och anpassa den till helt nya förhållanden. Flygfrakten vid FRA har upphört att vara ett nattdjur, åtminstone tills vidare.I förlängningen förändras förstås också konkurrenssituationen mellan de europeiska storflygplatserna, när FRA:s händer bakbinds, och de landsvägsburna, s k truckade godsflödena från omgivande länder får söka sig till grannländernas storflygplatser för att få tillgång till attraktiva interkontinentala flygavgångar för luftledes vidarebefordran av exportgodset till fjärran översjömarknader.