Ny drivlina i Peugeot Partner
Peugeot Partner Skåp, som sedan lanseringen av den senaste versionen i slutet av 2008 sålts i närmare 4 000 exemplar, bygger på samma plattform som Peugeot 308, och uppges därför i ännu högre grad än vara anpassad till användaren, jämfört med sin föregångare. Den första versionen av Peugeot Partner kom redan 1995.De nya motorerna till Peugeot Partner Skåp uppfyller Euro 5-normen, vilket innebär ett högsta tillåtna utsläpp på 5 mg partiklar/km. Samtliga transportbilsmodeller utrustas nu med de nya Euro 5-motorerna, försedda med partikelfilter. Bland nyheterna märks även Peugeots mikrohybridsystem Stop & Start, samt en automatiserad manuell växellåda, MCP. Förbättringarna reducerar fordonets miljöpåverkan genom att drivmedelsförbrukningen är ända upp till 19 procent lägre än hos tidigare motoralternativ.Den robotiserade växellådan MCP bidrar till att minska drivmedelsförbrukningen och växlar automatiskt eller växlas med paddlarna vid ratten. Den nya lådan är 6-stegad samt aktiveras med en innovativ växelspak utformad som ett vred med fyra lägen. Utrymmet, där växelspaken vanligtvis brukar vara placerad, lämnar därför mera utrymme åt passagerarna. Elimineringen av den traditionella växelspaken ger utrymme åt hela tre sittplatser i Peugeot Partner Skåp, vilket uppges vara unikt för klassen. Alla motorer med MCP-låda har som standard också farthållare (Cruise Control).Den populärar 90-hästars-dieselmotorn är försedd med mikrohybridsystemet Stop & Start, med vars hjälp motorn stängs av automatiskt vid stopp för rött trafikljus, vid kökörning och i hastigheter under 20 km/h. När föraren släpper bromsen eller kopplingen, startar motorn ånyo automatiskt inom loppet av någon millisekund, och knappt utan ljud eller vibrationer, enär det är den 70 procent starkare generatorn och inte startmotorn, som ånyo drar igång dieselmotorn. Förfaringssättet reducerar drivmedelsförbrukningen i stadstrafik med så mycket som ca 15 procent.Alldenstund Peugeot Partner baseras på samma plattform som Peugeot 308, uppges såväl säkerhet som komfort vara i personbilsklass. Med samma typ av hjullager, samma låga ljudnivå samt med ergonomiskt utformad förarstol.För optimal bromseffekt även vid full last ombord är bromsarna rejält tilltagna. Jämte ESP som standard är transportbilsmodellen också utrustad med Hill Assist-funktion, vilket innebär att bromstrycket bibehålls i 2 sekunder, när fordonet befinner sig stillastående i en uppförs- eller nedförslutning.