23948sdkhjf

Nattflygförbud kostsamt varnar Lufthansa

Det nattliga flygförbudet på Frankfurts flygplats, som nyligen utfärdats av delstaten Hesses administrativa domstol, kommer att drabba tysk industri hårt och vålla miljonförluster, varnar Lufthansa Cargos VD Karl Ulrich Garnadt.

Vid en presskonferen inför den 28:e International Supply Chain Conference i Berlin igår, onsdagen 19 oktober 2011, pekade Karl Ulrich Garnadt, VD för Lufthansa Cargo AG, på de långtgående konsekvenserna som delstaten Hesses administrativa domstols nyligen utfärdade förbud mot nattliga flygningar från/till Frankfurts internationella flygplats (FRA) kommer att leda till för den internationella logistiknäringen.– Till mycket stora kostnader har vi med så kort varsel inför vårt vintertidtabellsprogram lyckats säkra vår kundservice relativt intakt, uppgav Karl Ulrich Garnadt. Ett antal flygningar har fått omplaneras till dagliga slot-tider eller till tidiga respektive sena tider på dagen. Däremot har individuella förbindelser – exempelvis till Folkrepubliken Kina – måst slopas helt och hållet. Andra Kina-destinerade flygningar måste mellanlanda på Köln/Bonns flygplats (CGN) och invänta där under ett antal timmar rätt avgångstid enligt ursprunglig planering för att anlända i rätt tid till sina Fjärran-östern-destinationer.– Nattflygförbudet har tvingat oss till en omplanering av tidtabellen, som ur såväl ekonomisk som ekologisk synvinkel är fullständigt absurd, underströk Karl Ulrich Garnadt. Framgent kommer vi att tvingas till helt onödiga (extra) starter och landningar, vilka kommer att resultera i mera flygbuller, högre drivmedelsförbrukning och ytterligare kostnader i miljonbelopp.Till följd av det oväntade nattflygförbudet kommer minst en av Lufthansa Cargos 18 fraktjumbos av typen McDonnell-Douglas MD-11F att tvingas ombaseras från det tyska fraktflygbolagets största flygbas och logistiknav FRA till den avsevärt mindre CGN (där bl a amerikanske paketjätten United Parcel Services/UPS har sin jättestora paketsorteringsterminal och sitt europeiska centrala trafiknav, som bedriver flygtrafik utan inskränkningar hela natten igenom). Från CGN kommer Lufthansa Cargos för den tyska exportindustrin så viktiga nattliga transatlantiska flygningar till den nordamerikanska marknaden att utgå i stället för från FRA, alldenstund de inte längre kan säkras från den senare.– Som globalt ledande exportnation är Tyskland helt beroende av tillförlitliga fraktflygförbindelser för att flygbefordra landets exportproduktion till destinationer världen runt, framhöll Karl Ulrich Garnadt. FRA spelar i det här sammanhanget en mycket viktig roll, alldenstund 40 procent av Tysklands export transporteras luftledes. Ett generellt nattflygförbud hotar att avskära tysk industri från de globala handelslederna.Att stänga världens sjunde största flygplats i sex timmar varje natt och därigenom koppla bort den från det internationella godsflödet utgör ett svårt slag för fraktflyget, fastslog Karl Ulrich Garnadt:– Inget annat transportslag hämmas av sådana driftsmässiga restriktioner.Nu hoppas Lufthansa Cargo och övriga fraktflygande flygbolag, som bedriver sin trafik på FRA, att den federala administrativ domstolen i Leipzig, som är högsta instans för överklagande, kommer att mildra den administrativa domstolens i Hesse beslut och tillåta ett minimum av nattliga flygavgångar i sitt slutliga domslut.– I den tyska förbundsregeringens koalitionsöverenskommelse har tonvikt lagts på vikten av konkurrenskraftiga driftstider vid de tyska flygplatserna, inflikade Karl Ulrich Garnadt. Jag utgår från att domstolen i Leipzig kommer att nå fram till en rimlig balans mellan de ekonomiska nödvändigheterna för den tyska exportindustrin och de vid FRA närboendes intressen. Under de senaste åren har tyska flygbolag framgångsrikt genomfört en rad åtgärder som successtivt reducerat flygbullerutsläppen. Den bedriften är värd ett erkännande i varje beslut som rör driftstiderna vid tyska flygplatser.Fotnot: se även nyhetsinslag utlagt på TRANSPORTNeT.se tisdagen 18 oktober 2011 kl 07.45!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062