Halverat CO2-utsläpp i AF-Airbustur
Under Flight AF6129 användes ffg 50 procents biobränsleinblandning till flygplanets, en Airbus A321, båda jetmotorer, optimerad flygtrafikledning (ATM, Air Traffic Management) och s k grön inflygning (CDS, Continous Descent Approach). Genom att kombinera alla dessa tekniker, lyckades Air France och Airbus halvera CO2-utsläppen till 54 gram per passagerare och km (pax-km). Det motsvarar en drivmedelseffektivitet av 2,2 liter per passagerare och 100 km.– Den här flygningen är ett slående exempel på Airbus globala arbete på att fortlöpande minska den kommersiella luftfartens CO2-utsläpp, förtydligar Andrea Debbane, ansvarig för Miljörelationer (Environmental Affairs) vid flygplantillverkaren Airbus. Det här var inte blott en biobränsleflygning, utan den första flygningen som i praktisk drift kombinerade samtliga beståndsdelar för miljövänligare luftfart så som biobränsle, optimerad ATM och grön navigering.Effektivare flygtrafikledning (ATM) skulle kunna bidra högst verksamt till att minska förbränningsvolymen av flygdrivmedel och stöds aktivt av Airbus, som etablerat ett nytt dotterbolag, kallat Airbus ProSky, för att utveckla och stöda moderna flygtrafikledningssystem för att höja den driftmässiga effektiviteten genom fler direkta, rakare flygvägar (routings). Runt 10 procent mindre bränsleförbrukning, lika med motsvarande minskade CO2-utsläpp och mindre flygmotorbuller skulle vara belöningen för detta.