Litiumjonteknik i Tescos truckar
Sedan tidigare förfogar Tesco över en stor truckpark av låglyftande ledtruckar från Jungheinrich. Nu har Tesco köpt in den nya, litiumjonbatteridrivna trucken, Jungheinrich EJE 112i, för utprovning i daglig drift vid en av Tescos största distribunaler i Storbritannien.Jungheinrichs litiumjondrivna (LJ) låglyftare baseras på ledtrucken modell EJE 116. Jämfört med den konventionellt blybatteridrivna anfadern till den nya modellen EJE 112i, reduceras batterivikten hos den LJ-drivna trucken med ca 150 kg. Dess diplomatportföljstora LJ-batteri väger blott 14 kg. LJ-batteriets kompakta dimensioner reducerar utrymmesbehovet för batteriet från 494 mm till 425 mm mätt på det s k L2-måttet, dvs chassielängden och inbegripet gaffelryggen.– 150 kg mindre dödvikt att släpa på innebär också att LJ-batteriets energiförbrukning mnskar i motsvarande grad och kommer i stället till nytta för förflyttning av pallaster, framhåller Hans-Georg Frey, företagsledningens ordförande vid Jungheinrich AG.Med sin 30-procentiga viktreducering till blott 289 kg, inklusive det 14 kg lätta batteriet, är EJE 112i också lämplig som ett gynnsammare alternativ till motorlyftvagnar. Enär den nya batteritekniken, till skillnad från blybatteritekniken, uppges vara helt underhållsfri, bortfaller personalkostnaden för detta moment i truckens skötsel och vård. Liksom även investeringskostnaden för särskilda, ventilerade batteriladdningsrum. LJ-batteriet är helt komlett fulladda inom loppet av 80 minuter. Till yttermera visso tål det också att skvättladdas (pausladdas): inom loppet av 30 minuter har det restaurerat sin energikapacitet till ca 50 procent, vilket talar för dess användning i flerskiftsdrift.I övrigt har EJE 112i samma konstruktionsfinesser som sin anfader EJE 112–120. i form av Pro TrakLink ledarm och nivåutjämning vid rampkörning, varvid de båda stödhjulen genom en mekanisk förbindelse städse befinner sig på samma nivå, med ty åtföljande minskat stödhjulsslitage. Krypfartsknappen sitter på styrarmhandtagets undersida och är följaktligen lätt åtkomlig även med styrarmen i vertikalläge.Enda nackdelen med den nya LJ-batteriteknologien är den höga investeringskostnaden i själva batteriet – enligt uppgift från trucktillverkare runt fyra–fem gånger högre än för konventionella bly-syra-batterier. I samma andetag skyndar sig dock ansvariga trucktekniker att påpeka den nya teknikens fördelar i form av högre energitäthet och avsevärt längre livslängd, varför inköpskostnaden i det långa loppet törhända jämnar ut sig något så när.– Som företag tar Tesco upp de miljömässiga utmaningarna och strävar efter att minska CO2-utsläppen i hela verksamheten, försäkrar Richard Ash, inköpschef vid Tesco. Med dess låga energiförbrukning tror vi att den nya EJE 112i skulle kunna spela en viktig roll för att minska CO2-utsläppen från hela vår truckflotta.I Sverige marknadsförs och säljs den nya truckmodellen av Jungheinrich Svenska AB.