23948sdkhjf

3-miljonte lyftvagnen från Mjölby

Den 3-miljonte BT Lifter gaffellyftvagnen har nyligen rullat av bandet i Toyota Material Handling Sweden AB:s speciella gaffellyftvagnsfabrik i Mjölby, blott sex år efter den 2,5-miljonte BT Lifter 2005.

De första helhydrauliska gaffellyftvagnarna började tillverkas i vad som då var KF-ägda nystartade Bygg- och Transportekonomi AB:s (BT) nyanlagda, av rent sysselsättningspolitiska skäl till Mjölby utlokaliserade, truckfabrik som skulle förse den svenska byggindustrin med lämpliga, svensktillverkade hanteringshjälpmedel. Fabriken kom igång under ledning av BT:s förste VD Ivan Lundqvist, som dessförinnan varit tjänstekommenderad till USA för att ta reda på de senaste strömningarna inom modern materialhantering – och kom hem med bl a agenturen till Clark-truckarna.Genom att hålla en genomgående en mycket hög kvalitet på grundkonstruktionen och alla ingående komponenter uppnår BT Lifters gaffellyftvagnar en synnerligen hög slitstyrka, som leder till lång livslängd. Enligt uppgift upp till fem gånger längre än de asiatiska lågpris-lyftvagnar som kommit in på den svenska marknaden under det senaste decenniet. Standardmodellan av BT Lifter, LHM230, har en unikt lång livstids funktionsgaranti, 99 år, på gaffelramen- Den är också märkt med ECO-label som bevis på Toyota Material Handling Europes (TMHE) strävan att minimera miljöpåverkan från sina gaffellyftvagnar.Med fem gånger längre livslängd än lågprislyftvagnarna innebär det blott en femtedel av processerna för tillverkning och distribution av produkterna, samt en femtedel av skrotningskostnaderna, påpeker TMHS i sitt pressmeddelande. Vilket allt sammantaget således gynnar miljövården.Ett urval av drygt 13 olika modeller och många tillval säkerställer att den lämpligaste BT Lifter finns att tillgå för varje arbetsuppgift. Versioner som BT Heavy Lifter, BT Quick Lifter, BT High Lifter, BT Stainless Lifter och BT Lifter med inbyggd våg är väl etablerade inom många näringslivsbranscher. Bland de senaste modellerna finns BT Pro Lifter, som med sin avancerade och unika konstruktion underlättar för operatören-handhavaren att få rull på lyftvagnen, en starthjälp, med ett enda pumpslag med styrarmen.Två av de senaste tilläggen till i BT Lifter-produktprogrammet visar hur kraven i tillämpningarna förändras. BT Lifter Ultra Low utvecklades för de specifika behoven hos en av TMHE:s större kunder inom möbeldetaljistbranschen: Den fungerar med låg markfrigång och hanterar engångspallar, som förekommer allt mera frekvent i containrar för att maximera den volyminösa nyttjandegraden. BT Silent å sin sida är konstruerad för användning i bostadsområden utanför kontorstid. Den lämnar inte högre ljud ifrån sig än max 60 dB(A), motsvarande normal nivå på ljudet i ett samtal mellan två personer.– Under det senaste decenniet har BT Lifter tillverkats i enlighet med Toyota Production System (TPS), vilket ytterligare förbättrat kvaliteten och ökat livslängden, omvittnar Sven Wirenhammar, VD för Division Hand Trucks vid TMHS. BT Lifter fortsätter att städse utvecklas alltfort och vår målsättning är att lansera en ny variant av den långlivade gaffellyftvagnen varje år, för att ligga i fas med våra kunders behov och hålla oss på betryggande avstånd från våra konkurrenter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063