Finnair i avtal med Swissport
Avtalet mellan Finnair och Swissport, som aviserats redan tidigare, har en löptid på fem år och innebär att Finnairs nuvarande leverantör av marktjänster och bagagehantering, Barona Handling, går miste om en kund från och med torsdagen 1 december 2011.– Vår målsättning är att ytterligare förbättra kvaliteten, snabbheten och kostnadseffektiviteten i vår bagagehantering och vår ramphantering, motiverar Mika Vehviläinen, VD och koncernchef för Finnair Oyj. Swissport agerar globalt och besitter omfattande erfarenheter av markhanteringen på internationella flygplatser, samt har kompetens och processer på världsklassnivå.Att utveckla ett nätverk av partnerföretag (i stället för att göra allt själva) ingår i Finnairs nya strategi för strukturella förändringar, med sikte på kraftiga kostnadsreduceringar, samtidigt som man vill främja tillväxt genom förbättring av kvaliteten på sitt utbud av tjänster. Till år 2020 är Finnairs mål att utöka sin speciella nisch, Asien-flygtrafiken, från nuvarande 74 veckoavgångar till 140 veckoavgångar, samtidigt som intäkterna från denna trafik ska fördubblas.Swissport Ltd tillhandahåller markhantering för närmare 650 flygbolag världen runt med runt 100 miljoner flygresenärer, med hjälp av en personalstyrka om runt 35 000 anställda vid 180 flygplatser i 36 länder på fem kontinenter.